Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLeine, Elisabeth Bjørdal
dc.date.accessioned2017-08-18T08:45:24Z
dc.date.available2017-08-18T08:45:24Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2451108
dc.description.abstractBarn som pårørende har hatt et økt fokus i helse- og omsorgstjenestene siste årene. Barn har fått rettigheter gjennom endringer i lovverk og nasjonale retningslinjer. Et økt fokus på barna medfører også et økt fokus på foreldrene og barnas omsorgssituasjon. Når foreldre er i kontakt med helse- og omsorgstjenestene skal barna være en naturlig del i samtalen. Mitt fokus i denne masteroppgaven er: Hvilke erfaringer har foreldre om hva som er virksom hjelp i et «barn som pårørende-arbeid», og hvilke ønsker har de? Forskningen baserer seg på en kvalitativ undersøkelse der jeg har intervjuet 5 foreldre, der av et foreldrepar, som er eller har vært i kontakt med helse- og omsorgstjenesten i kommunen. Jeg har brukt systematisk tekstkondensering som analysemetode for å komme frem til resultatene i datamaterialet. Funnene viser at brukermedvirkning er viktig, der foreldre er med og bestemmer over det tjenestetilbudet som de selv og barna ønsker. Tilbudet bør være tilgjengelig, tilrettelagt og fleksibelt. Det er viktig å få hjelp når behov dukker opp, og å bli husket på over tid. For å avlaste foreldrene kunne de ønske seg en koordinator, som så familien som en helhet. Foreldrene har latt meg få innblikk i egen prosess for å mestre den situasjonen de er i, og hvordan de har brukt egne ressurser i kombinasjon med ytre hjelpetiltak, for å forstå og hjelpe barna. Funnene viser at familien, og det sosiale nettverket er av stor betydning der barn er pårørende. Resultatene av forskningen blir belyst ved hjelp av blant annet dialektisk relasjonskompetanse, subsidiaritetsprinsippet, brukermedvirkning og nyliberalistisk utvikling.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherVID vitenskapelige høgskole. Diakonhjemmet Oslonb_NO
dc.subjectfamilieterapinb_NO
dc.subjectsystemisk praksisnb_NO
dc.subjectbarn som pårørendenb_NO
dc.subjectforeldrenb_NO
dc.subjectdialektisk relasjonskompetansenb_NO
dc.subjectbrukermedvirkningnb_NO
dc.subjectsubsidiaritetsprinsippetnb_NO
dc.subjectstudentarbeider
dc.titleBarnespor i kommunen. Foreldres erfaringer og tanker om hva som er virksom hjelp når barn er pårørendenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber88nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel