Browsing Publikasjoner fra CRIStin by Author "Fjetland, Kirsten Jæger"
Now showing items 1-9 of 9
-
Activistic citizenship in nursing homes: co-ownership in the mundane
Sund, Marianne; Hanisch, Halvor Melbye; Fjetland, Kirsten Jæger (Peer reviewed; Journal article, 2023)The traditional narrative of dementia, focused on cognition as constructive of personhood, has been challenged by person-centred care as well as a rights-based citizenship lens. However, reports of everyday discrimination ... -
Forskningssirkler som metode for kunnskaps- og kompetanseutvikling i tjenester til personer med utviklingshemming
Fjetland, Kirsten Jæger; Gjermestad, Anita; Berge, Ulf; Glørstad, Vibeke; Kiær, Elisabeth; Luteberget, Laila (Journal article; Peer reviewed, 2019)I artikkelen presenteres resultater fra en studie av tre forskningssirkler gjennomført i samarbeid mellom miljøterapeuter i tjenester til personer med utviklingshemming og forskere ved VID vitenskapelige høgskole. Hensikten ... -
Grenser for tverrprofesjonelt samarbeid. Vernepleiere i demensomsorgen
Folkman, Anne Katrine; Fjetland, Kirsten Jæger; Sverdrup, Sidsel Muri (Peer reviewed; Journal article, 2020)Studien undersøker vernepleieres forhandlinger og posisjonering av egne faglige bidrag og yrkesroller i tverrprofesjonelt samarbeid på skjermede avdelinger for personer med demens, i hovedsak samarbeid mellom vernepleiere ... -
“I need you to pick him up.” Next of kin’s experiences with social support in dementia
Fjetland, Kirsten Jæger; Tokovska, Miroslava (Peer reviewed; Journal article, 2021)Introduction: Demographic changes entail an increasing incidence of dementia. Next of kin experience challenges in health due to a mismatch between social support and burdens of care in everyday life. The aim of the study ... -
Laget rundt læreren og eleven. Tverrfaglig samskaping i Timeskulen. Sluttrapport 2023
Fjetland, Kirsten Jæger; Folkman, Anne Katrine; Areskoug Josefsson, Kristina; Rocha, Paulo; Hatleskog, Anne Brit (VID Rapport;2023/9, Research report, 2024)BAKGRUNN: Denne sluttrapporten er basert på forskningssamarbeidet mellom VID vitenskapelige høgskole og Timeskolens endringsprosjekt “Laget rundt læreren og eleven”. VID vitenskapelige høgskole har bidratt med evaluering ... -
Medborgerskap og alvorlig utviklingshemming
Fjetland, Kirsten Jæger; Gjermestad, Anita (Journal article; Peer reviewed, 2018)Artikkelen tar utgangspunkt i den manglende teoretiseringen av forholdet mellom medborgerskap og alvorlig utviklingshemming, og diskuterer ekskluderende diskurser i klassisk medborgerskapstenkning. Forfatterne diskuterer ... -
Norwegian teachers’ experiences with distance teaching and online schooling during the COVID-19 pandemic
Folkman, Anne Katrine; Areskoug Josefsson, Kristina; Fjetland, Kirsten Jæger (Peer reviewed; Journal article, 2022)In Mach 2020, the Norwegian schools were closed in response to Covid19. The current study concerns teachers’ experiences of distance teaching in April 2020 during the online schooling period in one Norwegian municipality. ... -
Praksisfellesskap i endring i norsk grunnskole? Læreres erfaringer med tverrfaglig samarbeid om elevers faglige og sosiale mestring
Fjetland, Kirsten Jæger; Areskoug Josefsson, Kristina; Vikman, Miriam Dubland; Folkman, Anne Katrine (Peer reviewed; Journal article, 2023)Med bakgrunn i politiske og faglige føringer for styrket tverrfaglig samarbeid i skolen, var studiens hensikt å utforske læreres erfaringer forankret i et konkret endringsprosjekt hvor alle barne- og ungdomsskoler i en ... -
What characterizes studies on social support groups for next of kin of persons with dementia? A qualitative systematic review
Fjetland, Kirsten Jæger; Tokovska, Miroslava (Peer reviewed; Journal article, 2020)The aim of this qualitative systematic review was to produce knowledge according to the research question: What characterizes scientific studies on social support programmes/interventions for next of kin of persons with ...