Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHjorth-Johansen, Gretha
dc.date.accessioned2016-09-30T11:20:08Z
dc.date.available2016-09-30T11:20:08Z
dc.date.issued2016-09-30
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2412236
dc.description.abstractDenne masteroppgaven retter et søkelys på hvilke terapeutiske virkemidler terapeuter har erfaring med for å opprettholde dialog når det oppstår et spenningsforhold mellom ungdom og foreldre i en terapikontekst. Hensikten med studien er å søke kunnskap som kan utvide forståelsen for hvordan terapeutiske tilnærminger kan påvirke relasjonelle- og dialogiske prosesser i en spent terapisamtale. For å kunne få en økt forståelse for hva som legges i fenomenene dialog og relasjon, vil systemteori, kommunikasjonsteori, teori om dialog og tilknytningsteori bli belyst. Studien presenterer også et lite utvalg fra tidligere forskning. Tre av disse studiene viser til at familieterapeutiske intervensjoner har effekt. For å kunne drive et effektivt og etisk forsvarlig familietilbud, er det nødvendig og nyttig for terapeuter å ha kunnskap om barns utvikling. Både tidligere studier og litteratur vektlegger betydning av det relasjonelle og tilknytning mellom ungdom og foreldre.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectstudentarbeidernb_NO
dc.subjectfamilieterapinb_NO
dc.subjectsystemisk praksisnb_NO
dc.subjectungdomnb_NO
dc.subjectforeldrenb_NO
dc.subjectdialognb_NO
dc.subjecttilknytningnb_NO
dc.titleUngdom og foreldre i spenningsforhold. En studie av terapeutiske tilnærmingernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber147 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel