Blar i Diakonissehjemmets høgskole - historiske publikasjoner på dokumenttype "Research report"
Viser treff 1-16 av 16
-
Det jeg har lært har jeg sannelig måttet lære meg selv - Hvilke utfordringer står høgskolen, lærere og studenter overfor ved problembasert læring i grunnleggende sykepleie? Evalueringsrapport - FOU prosjekt 1. årsstudenter - høst 1995
(Publikasjon Diakonissehjemmets høgskole;6/1996, Research report, 1996)Rapporten er en evalueringsrapport om problembasert læring i sykepleierutdanningens første studieår. -
Det jeg skrev, det skrev jeg? - Sykepleiedokumentasjon slik den blir undervist i en helsefaglig høgskole, og slik den blir praktisert i kirurgisk avdeling
(Fou-rapport Diakonissehjemmets høgskole;2/2001, Research report, 2001)Rapportens hovedfokus er sykepleiedokumentasjonen på en kirurgisk avdeling på Diakonissehjemmets sykehus. En kort gjennomgang av sykepleiedokumentasjonen ved sykehuset bekrefter at det er store variasjoner i form og innhold ... -
Du er den åttende personen fra hjemmesykepleien som besøker mor denne uken! - en kartlegging av hjemmetjenestene til personer med demens
(Fou-rapport Diakonissehjemmets høgskole;3/2001, Research report, 2001)Dette er en kartlegging av hjemmesykepleie og hjemmehjelp til 12 personer med aldersdemens i en kommune i Hordaland. Åtte av de 12 personene bor i eget hjem og fire bor i omsorgbolig. Det er sett på hvilke type hjelpetiltak ... -
Forskning ved diakonale institusjoner i Norge
(Fou-rapport Diakonissehjemmets høgskole;1/2006, Research report, 2006)Kartleggingen søker å gi et øyeblikksbilde av forskningsaktiviteten ved de diakonale helse- og utdanningsinstitusjonene i 2004. 11 av de 24 institusjonene i bruttoutvalget rapporterte om pågående forskningsprosjekter. Til ... -
Fra student til sykepleier - Dokumentasjonsrapport fra fase 1 og 2 av prosjektet "Sykepleiers yrkesløp og yrkesverdier"
(Fou-rapport Diakonissehjemmets høgskole;1/2005, Research report, 2005)Overgangen utdanning – arbeid er en betydningsfull overgang for de fleste av oss. Rapporten beskriver denne overgangen for en viktig og stor yrkesgruppe i vårt samfunn, nemlig sykepleiere. -
Han snakket bare til meg… - Kan vi lære noe om de erfaringer artister og skuespillere har tilegnet seg gjennom flere år på scenen, når vi planlegger og gjennomfører våre forelesninger?
(Fou-rapport Diakonissehjemmets høgskole;4/2000, Research report, 2000)På bakgrunn av samtaler med artister søker rapporten å formidle god ideer fra kunstnere til undervisere som kan benyttes i egen undervisning. -
Jeg ser at dette er vanskelig for deg, men dette er slik det skal være - Om kontaktsykepleiens intensjoner og tilrettelegging for læring av yrkespraksis i institusjon for sykepleierstudenter i psykiatrisk sykepleiepraksis i grunnutdanning
(Fou-rapport Diakonissehjemmets høgskole;1/2002, Research report, 2002)Rapporten har fokus på kontaktsykepleiere i psykiatrisk institusjon og deres meninger om sykepleierstudenters behov for tilrettelegging og veiledning når de starter sin 8 ukers praksis i den psykiatriske avdelingen i 3. ... -
Jeg visste ikke at sykepleiere måtte tenke så mye… - systematisk studentrefleksjon
(Fou-rapport Diakonissehjemmets høgskole;3/2000, Research report, 2000)Rapporten beskriver hvordan en har gått fram for metodisk å tilrettelegge for systematisk studentrefleksjon i 1. studieenhet i sykepleierutdanningen, der hensikten er å bidra til at studentene raskt lærer å reflektere og ... -
Kompetanseutvikling og jobbsituasjon for ambulansearbeidere med fagbrev - Dokumentasjonsrapport fra prosjektet "Kompetanseutvikling, yrkesløp og jobbsituasjon for ambulansearbeidere med fagbrev etter etablering av ambulansefag i den videregående skole"
(Fou-rapport Diakonissehjemmets høgskole;1/2007, Research report, 2007)Ambulansearbeidere med fagbrev er en forholdsvis ny yrkesgruppe i helsevesenet. Før fagbrevutdanningen startet opp på slutten av 1990-tallet var ambulansetjenesten stor grad bemannet av personer uten formell helsefaglig ... -
Mening, håp og livsvilje - korelis lærer sjukepleiarstudenter utøve åndeleg omsorg?
(Publikasjon Diakonissehjemmets høgskole;1/1996, Research report, 1996)Rapporten stiller spørsmålet om hva studenter, personalet i praksis og lærere legger i begrepet åndelig omsorg, og ser på hvilket behov studenter i 2.studieår har for undervisning og veiledning for å kunne og ville gå inn ... -
Nyutdannede sykepleiere sitt syn på sykepleierutdanningen, i lys av erfaringer som yrkesaktive
(Fou-rapport Diakonissehjemmets høgskole;1/2004, Research report, 2004)Prosjektet fokuserer på overgangen fra å være sykepleierstudent til å praktisere som sykepleier. Vi studerer hvordan nyutdannede sykepleiere reflekterer over sin utdanning, sett i lys av hva de har erfart i sin sykepleierpraksis ... -
Pårørendes opplevelse av politiassistert tvangsinnleggelse i psykiatrisk institusjon.
(Fou-rapport Diakonissehjemmets høgskole;2/2006, Research report, 2006-01-26)Dette prosjektet formidler pårørendes opplevelse av politiassistert tvang i forbindelse med innleggelse i psykiatrisk institusjon. Deres erfaringer er formidlet gjennom anonyme skriftlige fortellinger. Fortellingene er ... -
Psykiatripraksis for sykepleierstudenter - fra institusjon til åpen omsorg
(Fou-rapport Diakonissehjemmets høgskole;2/2000, Research report, 2000)Rapporten beskriver erfaringer fra planlegging og gjennomføring av psykiatripraksis for sykepleierstudenter i åpen omsorg i kommunehelsetjenesten. -
Skriving av fagtekster.
(Diakonissehjemmets høgskole;Småskrift;2/2006, Research report, 2006)Denne rapporten beskriver gjennomføringen av et skriveprosjekt i første studieår ved sykepleierutdanningen ved Diakonissehjemmet høgskole studieåret 2004/05. Hensikten med prosjektet er å få erfaring med hvordan studenter ... -
Yrkesdeltakelse og jobbpreferanser blant nyutdannede sykepleiere ett år etter endt sykepleieutdanning
(Fou-rapport Diakonissehjemmets høgskole;4/2004, Research report, 2004)Bakgrunn og problemstillinger: Utdanningskapasiteten innenfor sykepleie har vært økende på grunn av stor etterspørsel etter sykepleiere i det norske helsevesenet. Artikkelen fokuserer på avkastningen av myndighetenes ... -
Å lære gjennom å skrive: prosessorientert gruppebasert skriveopplæring i sykepleieutdanningen.
(Småskrift;1/2006, Research report, 2006-03)I rapporten som her foreligger, tar jeg utgangspunkt i erfaringene fra skriveprosjektet i 2002 i det jeg fremhever de mulighetene som ligger i prosessorientert gruppebasert skriving. Jeg erfarte at læringsformen, som blant ...