Blar i Master i interkulturelt arbeid / Master's Theses MIKA på emneord "ungdom"
Viser treff 1-9 av 9
-
Andrespråksopplæring i et literacy-perspektiv : Integrert språk- og fagopplæring i innføringsklasser på ungdomstrinn
(Master thesis, 2019-12)Studien svarer på ønsket til andrespråksforsker, Jim Cummins (2018, s. 18) om mer kvalitativ forskning på innovativ undervisning av flerspråklige elever. Videre relaterer studien til årets PISA-rapport (Schleicher, 2019, ... -
En kvalitativ studie av Kommunens psykiske helsetilbud for barn og unge i et minoritetsperspektiv : «Vi må være mer synlige og gi av oss selv»
(Master thesis, 2021-05)En målsetning til velferdsstaten er likeverdige helsetjenester som hensyntar at alle barn og familier har ulike ønsker og behov. Regjeringen og barneombudet har et økt fokus på barn og unges psykiske helse, uten at det ... -
Er det deilig å være thai i Norge? : en kvalitativ undersøkelse om hvilke utfordringer unge thai-immigranter har i møte med norsk språk og kultur
(Master thesis, 2018-05)Formålet med denne studien er å finne ut av hvilke utfordringer unge thai-immigranter har i møte med norsk språk og kultur. Den overordnede problemstillingen er i hvilken grad unge thai-immigranter integreres i de norske ... -
«Ingen tenke du e rar» -Minoritetsspråklige elevers opplevelse av innføringsskolen
(Master thesis, 2020-12)Denne masteroppgaven tar for seg hvordan ungdommer med kort botid i Norge har opplevd det å gå i en innføringsskole for å lære språk og deretter bli overført til en ordinær ungdomsskole. Hvordan mestrer de overgangen, ... -
Oppfølging av tro og livssyn blant enslige mindreårige flyktninger i bofellesskap - En kvalitativ intervjustudie «Sammen i dag – på egne ben i morgen»
(Master thesis, 2020-12)Enslige mindreårige flyktninger (EMF) er barn under 18 år som kommer alene uten følgepersoner med foreldreansvar til Norge, som asylsøkere eller overføringsflyktninger (Eide, 2020, s. 30). Ved bosetting i kommunene er det ... -
Religiøs tradisjonsformidling og unges identitetskonstruksjon
(Master thesis, 2017-12) -
Sjangerpedagogikk som metode for å fremme demokratisk medborgerskap : En studie av opplæring i innføringsklasser på ungdomstrinn
(Master thesis, 2019-12)Norge er blitt et flerspråklig og flerkulturelt samfunn. En sentral utfordring er å finne frem til måter å leve i sameksistens, uavhengig av religiøs og kulturell bakgrunn for å videreutvikle og opprettholde et demokratisk ... -
Somaliske ungdommers møte med det norske samfunnet : en studie av faktorer som påvirker integrering
(Master thesis, 2018-05)Denne oppgaven tar for seg hvordan ungdommer med somalisk bakgrunn forholder seg til to kulturer i sin hverdag. Gjennom kvalitative intervjuer av norsksomaliske ungdommer i Stavangerregionen, får jeg kjennskap til hva de ... -
"Vi har problem, men vi er ikke gal" : når psykisk uhelse skal forebygges i eksil - unge enslige flyktninger i kreative samtalegrupper
(Master thesis, 2018-05)Studien tar utgangspunkt i et utvalg eritreiske flyktningeungdommers deltagererfaringer fra kreative samtalegrupper retrospektivt og underveis i prosessen. I fellesskap dikter de en historie om en ungdom med liknende ...