Browsing VID:Open by Subject "VDP::Samfunnsvitenskap: 200"
Now showing items 61-80 of 125
-
Integreringsarbeid i frivillig sektor : En studie om interkulturell kompetanse i frivillige organisasjoner
(Master thesis, 2020-05)Økt innvandring og fokus på integrering har fått mye oppmerksomhet i Norge de siste årene. Innvandring påvirker også sivilsamfunnet, og frivillig sektor etterstreber å henge med på endringene. Frivillig arbeid anses for å ... -
Intercultural marriages in Norway : Norwegian-Korean case
(Master thesis, 2016) -
Interkulturell dialog med barnevernet
(Master thesis, 2018-05)Målet med denne oppgaven var å utforske kommunikasjon mellom afrikanske foreldre og barnevernet, og hvordan de kan øke forståelse for hverandre. For å belyse problemstillingen vil jeg rette fokus på 3 hoved kategorier: - ... -
Interkulturell kompetens i sexualitet, samtycke och relationer : En kvalitativ studie om interkulturell lärarkompetens i svensk gymnasie- och högstadieskola
(Master thesis, 2023-05)The aim of this study is to see how teachers at the Swedish lower and upper secondary school relate to teaching in the subject of sexuality, consent and relationships. I have had a special focus directed towards their own ... -
Investigation of the challenges Ukrainian, Afghan, and Somali refugees and immigrants face in accessing the labour market in Norway
(Master thesis, 2023-05)(1) Background: In recent times, there has been increased attention on issues faced by refugees and immigrants in accessing the labour markets of their host countries. Most of these people face numerous challenges. The ... -
"Jeg er mer enn det du ser" : En studie av NAV-veilederkompetanse i flerkulturell forståelse
(Master thesis, 2023-05)NAV skal bidra til at flere kommer i arbeid med mål om å skape et inkluderende samfunn og bidra til sosial og økonomisk trygghet. Dette skal favne om alle innbyggere i landet uansett etnisitet, kultur eller religion. Forskning ... -
Keeping the hope for tomorrow : Community Development in Aida Refugee Camp
(Master thesis, 2021-05)This research sought to see how Alrowwad as an organization in Aida refugee camp worked to better their community through the arts. The specific topic was how the organization faced and worked through the difficulties ... -
Kenya Diaspora Remittances : A Sleeping Pill or Development Catalyst? : What do the Remitters do to Foster Sustainable Development?
(Master thesis, 2021-05)This thesis is concerned with the concepts of community development and in particular the perception of diaspora to development in their home country through their remittances. The research focuses specifically on Kenyan ... -
Kombinasjonsklasser - En god læringsarena for å lykkes?
(Master thesis, 2023-05)Denne masteroppgaven tar for seg hvordan ungdommer med kort botid i Norge opplever og har opplevd å gå i kombinasjonsklasser i videregående skole, og hvordan lærere opplever og har opplevd å undervise denne elevgruppen. ... -
Konsekvenser av utviklingsarbeid i rurale områder : Casestudie fra Luuka, Uganda
(Master thesis, 2019-05)Kompetanseutvikling i rurale områder er en økende form for bistand, for å hjelpe mennesker ut av fattigdom. Gjennom å styrke individer og grupper sosialt og økonomisk kan lokalsamfunnet som helhet bli påvirket som følge ... -
Kroppsøving som inkluderingsarena for krysskulturelle : utfordringer og muligheter sett fra et elevperspektiv
(Master thesis, 2023-05)Utgangspunktet for oppgaven har vært å kaste lys over hvilken rolle kroppsøvingsfaget spiller som arena for å inkludere krysskulturelle elever inn i et klassemiljø. Problemstillingen er som følger: Hvordan kan kroppsøvingsfaget ... -
«Kulturkompetanse, det finnes ikke i bøker» : En undersøkelse om kultursensitiv tilnærming i barnevernfaglig arbeid
(Master thesis, 2023-05)Det norske barnevernet har som hovedoppgave å beskytte barn ved å sikre nødvendig hjelp, omsorg og beskyttelse til rett tid. Jevnlig kritiseres barnevernet i media, i både inn- og utland. I offentlige publikasjoner synes ... -
Kurspilot for ungdom med flerkulturell oppvekst. «Det viktigste jeg har lært om meg selv er at jeg er god nok, uansett»
(VID Rapport;2022/2, Research report, 2022)Det overordnede målet med kurspiloten har vært å lage et ettårig kursopplegg til bruk i skolen som styrker krysskulturell ungdoms identitetsarbeid og skolens arbeid med inkludering av denne kategorien ungdom. Vi har valgt ... -
”Lederens unike møte med den ansatte”
(Master thesis, 2020-12)I dette erfaringsbaserte studiet ved MIKA har jeg undersøkt hvordan åtte ledere av ansatte med multikulturell bakgrunn drifter sine enheter. Det har vært inspirerende dialoger da lederne har vært rause og delt av sine ... -
Læreres erfaringer med- og perspektiver på et prosjekt som skal styrke samarbeid på tvers av profesjoner for å støtte lærere og elever i grunnskolen
(Master thesis, 2020-05)studien er en evalueringsoppgave av prosjektet «Laget rundt læreren og eleven», som er startet av en kommune i Rogaland. Målet med studien er å få tilgang på lærernes erfaringer med, perspektiv på- og tanker om prosjektet. ... -
Læreres interkulturelle kompetanse i møte med mangfold i skolen
(Master thesis, 2018-05)I denne masteroppgaven presenteres en empirisk forskningsundersøkelse som baserer seg på et fokusgruppeintervju og kvalitative intervjuer med 9 lærere ved en videregående skole i Rogaland. Et overordnet tema er å belyse ... -
Mangfold i barnehagen : hvordan tilrettelegges det for inkludering og mangfold i barnehagen?
(Master thesis, 2018-12)I denne studien ser jeg nærmere på hvordan personalets tilnærming til pedagogisk innhold fremmer anerkjennelse av mangfold og utvikling av inkluderingsprosesser i barnehagen. Jeg har videre sett på hvilket innhold og ... -
“Med hjerte for flyktninger” : en kvalitativ studie av frivillighet og hverdagsintegrering
(Master thesis, 2018-05)I desember 2015 ble et nytt asylmottak etablert på Ålgård i Gjesdal kommune og mer enn 150 flyktninger ankom kommunen i løpet av kort tid. Denne oppgaven handler om hvordan frivillige fra lokalsamfunnet møtte flyktningene. ... -
Medvirkning for barn med innvandrerbakgrunn i barnehagen : en studie av muligheter og begrensninger
(Master thesis, 2018-12)Barnehagen spiller en viktig rolle når det gjelder å gi barn mulighet til å delta, ytre seg og til å bli hørt. Her skal barna oppleve at de kan påvirke barnehagens innhold gjennom å medvirke og bidra. Verken norskspråklige ... -
Minoritetsfamiliers tanker om og erfaringer med familierådgivning innad i og utenfor familien : Et samarbeidsprosjekt mellom Stiftelsen Kirkens Familievern og Senter for interkulturell kommunikasjon
(SIK-rapport;2015:4, Report, 2015)Denne rapporten fra prosjektet «Minoritetsfamiliers tanker om og erfaringer med familierådgivning innad i og utenfor familien», har fokus på familierådgivning blant muslimske familier i Sør-Rogaland. Forskningsspørsmålet ...