9 Historiske samlinger / Historical collections: Recent submissions
Now showing items 61-80 of 606
-
Kroppen - noen idehistoriske betrakninger
(Journal article, 2013)Artikkelen er i stor grad bygget på boken: Martinsen, K. & Eriksson, K. (2003). Fenomenologi og omsorg: Tre dialoger (2. utg.). Oslo: Universitetsforlaget. -
Er evidens altid "ganske vist"?
(Journal article, 2015)Bokanmeldelse av dansk utgave av boken: Martinsen, K. & Eriksson, K. (2013). At se og at indse: Om forskellige former for evidens. København: Munksgaard. -
Karis Gullhjørne. Sårbarhet, smerte og håp
(Journal article, 2012)Artikkelen bygger på: Martinsen, K. (2012). Vil du meg noe?: Om sårbarhet og travelhet i helsevesenets rom. I T. Kjær (Red.), Vil du mig noget?: Om sårbarhed og fantasi i sundhedvesenets travlhed (s. 8-25). Herlev: Herlev ... -
Karis Gullhjørne. Dannelse og disiplin - for den andres skyld
(Journal article, 2012)Artikkelen omtaler om boken: Hagemann, E. (1930). Sykepleieskolens etikk i korte trekk. Oslo: Aschehoug. Forfatter presenteres boken som en dannelsesbok, som en diskusjon om disiplin og selvdisiplin. -
Karis Gullhjørne. Mellomøyeblikk og gode pauser
(Journal article, 2012)Hensikten med denne artikkelen er å komme nærmere fenomener som tenkning og undring. -
Karis Gullhjørne. Å være hel sykepleier
(Journal article, 2012)Artikkelen bygges på: Martinsen, K. (2000). Øyet og kallet. Bergen: Fagbokforlaget. Forfatter omtaler om læresøsteren og diakonissen Ulrikke "Rikke" Nissen (1834-1892) og hennes tanker om sykepleie. -
Kjærlighet som fenomen i sykepleien
(Journal article, 2010)Intervju med sykepleielærer Herdis Alvsvåg. -
Det mellommenneskelige - forutsetningen for dialog. Grunnlaget for dialog
(Journal article, 2003) -
Noen spørsmål til samhandlingsreformen
(Journal article, 2012) -
Kallet i går, i dag og i morgen - kan vi være foruten et kall?
(Journal article, 2003)Artikkelen bygges på: Martinsen, K. (2000). Øyet og kallet. Bergen: Fagbokforlaget. -
Evaluering av praksisveilederordningen ved Diakonissehjemmets Høgskole
(Publikasjon Diakonissehjemmets høgskole;7/1996, Others, 1996) -
Administrasjonspraksis i 3. årsavsnitt - felles interesse for sykehjemmene og høgskolen? En rapport - bygd på studenters og læreres erfaringer høsten 94 - våren 97
(Publikasjon Diakonissehjemmets høgskole;1/1998, Report, 1998)Rapporten beskriver erfaringer fra planlegging og gjennomføring av psykiatripraksis for sykepleierstudenter i åpen omsorg i kommunehelsetjenesten. -
Det jeg har lært har jeg sannelig måttet lære meg selv - Hvilke utfordringer står høgskolen, lærere og studenter overfor ved problembasert læring i grunnleggende sykepleie? Evalueringsrapport - FOU prosjekt 1. årsstudenter - høst 1995
(Publikasjon Diakonissehjemmets høgskole;6/1996, Research report, 1996)Rapporten er en evalueringsrapport om problembasert læring i sykepleierutdanningens første studieår. -
Temaprosjekter i sykepleierutdanningen - beskrivelse av opplegg og refleksjoner over etiske problemstillinger. Rapport fra et FOU-prosjekt i 3. årsavsnitt
(Publikasjon Diakonissehjemmets høgskole;2/1997, Report, 1997)Rapporten beskriver erfaringer som er gjort med temaprosjekter for studenter ved sykepleierutdanningens 3. år. Det gis en beskrivelse av det praktiske opplegget, og rapporten drøfter i særlig grad de etiske problemstillinger ... -
Mening, håp og livsvilje - korelis lærer sjukepleiarstudenter utøve åndeleg omsorg?
(Publikasjon Diakonissehjemmets høgskole;1/1996, Research report, 1996)Rapporten stiller spørsmålet om hva studenter, personalet i praksis og lærere legger i begrepet åndelig omsorg, og ser på hvilket behov studenter i 2.studieår har for undervisning og veiledning for å kunne og ville gå inn ... -
Fra student til sykepleier - Dokumentasjonsrapport fra fase 1 og 2 av prosjektet "Sykepleiers yrkesløp og yrkesverdier"
(Fou-rapport Diakonissehjemmets høgskole;1/2005, Research report, 2005)Overgangen utdanning – arbeid er en betydningsfull overgang for de fleste av oss. Rapporten beskriver denne overgangen for en viktig og stor yrkesgruppe i vårt samfunn, nemlig sykepleiere. -
Helsefremmende og forbyggende arbeid i sykepleien. Hvordan kommer helsefremmende og forebyggende arbeid til uttrykk i statlige rammeplaner for sykepleierutdanningen og hvordan videreføres helsefremmende og forebyggende arbeid i fagplaner ved sykepleierutdanningen?
(Arbeidsnotat Diakonissehjemmets høgskole;4/2005, Working paper, 2005)Dette FOU prosjektet omhandler den helsefremmende og forebyggende funksjonen i sykepleiefaget. Hensikten er å få større innsikt i hvilken plass den helsefremmende og forebyggende funksjonen har i sykepleieutdanningene og ... -
Veiledningshefte i skriving av individuell fordypningsoppgave i sykepleie
(Fou-rapport Diakonissehjemmets høgskole;2/2004, Others, 2004)Siktemålet med dette heftet er tredelt. For det første tror vi det kan være nyttig med en viss repetisjon knyttet til det å skrive en fagoppgave, selv om dette har vært tema også tidligere i utdanningen. For det andre kan ... -
Kompetanseutvikling og jobbsituasjon for ambulansearbeidere med fagbrev - Dokumentasjonsrapport fra prosjektet "Kompetanseutvikling, yrkesløp og jobbsituasjon for ambulansearbeidere med fagbrev etter etablering av ambulansefag i den videregående skole"
(Fou-rapport Diakonissehjemmets høgskole;1/2007, Research report, 2007)Ambulansearbeidere med fagbrev er en forholdsvis ny yrkesgruppe i helsevesenet. Før fagbrevutdanningen startet opp på slutten av 1990-tallet var ambulansetjenesten stor grad bemannet av personer uten formell helsefaglig ... -
Jeg ser at dette er vanskelig for deg, men dette er slik det skal være - Om kontaktsykepleiens intensjoner og tilrettelegging for læring av yrkespraksis i institusjon for sykepleierstudenter i psykiatrisk sykepleiepraksis i grunnutdanning
(Fou-rapport Diakonissehjemmets høgskole;1/2002, Research report, 2002)Rapporten har fokus på kontaktsykepleiere i psykiatrisk institusjon og deres meninger om sykepleierstudenters behov for tilrettelegging og veiledning når de starter sin 8 ukers praksis i den psykiatriske avdelingen i 3. ...