Browsing VID vitenskapelige høgskole by Subject "skole"
Now showing items 1-7 of 7
-
«Den som har skoen på, vet hvor den trykker» En kvalitativ studie om læreres erfaringer med bruk av positiv atferdsstøtte i det spesialpedagogiske arbeidet for å fremme elevenes medborgerskap
(Master thesis, 2022-05)Denne studien omhandler elever som mottar spesialundervisning og deres medborgerskap i skolen. Målet med oppgaven er å sette søkelyset på en sårbar elevgruppe og utforske hvilke erfaringer lærere har med å anvende ... -
Hva kan kjønn bety i rolleovergang fra kollega til leder?
(Master thesis, 2016-09-22)Denne masteroppgaven undersøker hvilken betydning kjønn kan ha i rolleovergangen fra kollega til leder i den norske skolen. Målet er å analysere organisasjonsinterne rolleoverganger i et kjønnsperspektiv. Evaluering fra ... -
«Ingen tenke du e rar» -Minoritetsspråklige elevers opplevelse av innføringsskolen
(Master thesis, 2020-12)Denne masteroppgaven tar for seg hvordan ungdommer med kort botid i Norge har opplevd det å gå i en innføringsskole for å lære språk og deretter bli overført til en ordinær ungdomsskole. Hvordan mestrer de overgangen, ... -
Livsmestring i kirke og skole. Å kunne møte livet i gode og onde dager
(Journal article, 2019) -
Lærere i møte med foreldre; Jeg vil, men kan jeg? En intervjuundersøkelse med lærere om skole-hjemsamarbeid
(Master thesis, 2009-01-20)Dette forskningsprosjektet har satt søkelys på læreres kommunikasjon med foreldre. Hvordan forstår og praktiserer lærere samarbeid med foreldre, med fokus på kommunikasjon. -
Skolen for alle. En litteraturstudie av hvordan enhetsskolen kan være med på å reprodusere ulikhet
(Bachelor thesis, 2021)I denne litteraturstudien forsøker jeg å svare på hvordan enhetsskolen kan være med på å reprodusere ulikhet gjennom et klasseperspektiv. Oppgaven diskuterer ulike forutsetninger for foreldreinvolvering i sammenheng med ... -
Systematisk etikkrefleksjon i videregående skole. Et aksjonforskningsprosjekt om bruk av systematisk etikkrefleksjon i videregående skole.
(Master thesis, 2022)Hensikten med denne studien er å undersøke hvilken betydning systematisk etikkrefleksjon kan ha for personal i videregående skole. Hensikten er videre utdypet i problemstillingen:» Hvilken betydning kan systematisk ...