Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSmerud, Lill Kristin Olsøy
dc.date.accessioned2024-01-24T08:04:16Z
dc.date.available2024-01-24T08:04:16Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3113454
dc.descriptionMaster i sykepleie med kommunehelsetjenesteperspektiv, fordypning helsesykepleieen_US
dc.description.abstractDenne masteroppgaven består av to deler. Del I er en vitenskapelig artikkel og del II er en fordypningsoppgave i forskningsmetode. Foreldreveiledning har blitt en viktig del av det forebyggende og helsefremmende arbeidet i norske kommuner over de siste tiårene. Tidlig innsats for barn i risiko (TIBIR-programmet) er et av mange veiledningsprogram som brukes i Norge i dag. Det er utviklet for bruk i primærhelsetjenesten, og TIBIR foreldrerådgivning er én av seks moduler i programmet. Denne studiens hensikt var å få innsikt i, og utvikle kunnskap om helsesykepleieres erfaringer med å bruke TIBIR foreldrerådgivning som verktøy i veiledningssituasjoner. Studien har et kvalitativt design, og det er gjennomført åtte individuelle intervjuer. Data er innhentet fra et strategisk utvalg helsesykepleiere, og analysert ved hjelp av Braun og Clarkes refleksive tematiske analyse. Studiens funn viser at helsesykepleierne oppfatter TIBIR foreldrerådgivning som et nyttig og konkret veiledningsverktøy. Deltakerne var opptatt av programlojalitet, men beskrev samtidig at de gjorde individuelle tilpasninger for at veiledningen skulle oppfattes mest mulig nyttig for foreldrene. Deler av grensesettingsverktøyene ble problematisert, og det ble beskrevet et behov for mer fokus på å forstå og bekrefte barnets følelser samtidig som man setter grenser. Helsesykepleierne utfordres av spenningen mellom atferdsfokusert og emosjonsfokusert veiledning, og bruker sitt faglige skjønn for å balansere dette. Fordypningsoppgaven i del II redegjør for de metodiske valgene som er tatt underveis i forskningsprosessen, fra valg av tema til ferdig skrevet masteroppgave. Ved å gi en slik detaljert redegjørelse forsøker jeg å gjøre forskningsprosessen transparent, og ved det styrke studiens troverdighet utover det som kommer frem i artikkelen i del I.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherVID vitenskapelige høgskole. Osloen_US
dc.subjectkvalitativ forskningen_US
dc.subjectatferdsvanskeren_US
dc.subjecterfaringeren_US
dc.subjectTIBIR foreldrerådgivningen_US
dc.subjectforeldreveiledningen_US
dc.subjecthelsesykepleiereen_US
dc.subjectkommunehelsetjenesteperspektiven_US
dc.titleTIBIR foreldrerådgivning – balansekunst mellom metodelojalitet og individuell tilpasning i møte med unike familier. En kvalitativ studie om helsesykepleieres erfaringer med TIBIR foreldrerådgivning som veiledningsverktøyen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.rights.holder© Forfatteren_US
dc.source.pagenumber71en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel