dc.contributor.author | Auklend, Ingar | |
dc.contributor.author | Borghov, Arne | |
dc.contributor.author | Braut, Peter | |
dc.contributor.author | Bauge, Jørgen | |
dc.date.accessioned | 2023-11-14T09:50:45Z | |
dc.date.available | 2023-11-14T09:50:45Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3102367 | |
dc.description.abstract | Mye tyder på at ufrivillig skolefravær er et økende problem blant barn og unge. Dette kan gi
en rekke uheldige konsekvenser for eleven og samfunnet som en helhet. Oppgavens hensikt
er å undersøke hvordan vernepleiere kan bidra i forebygging av ufrivillig skolefravær.
Oppgavens metode er litteraturstudie hvor vi har utført en tematisk analyse av fem
kvalitative vitenskapelige artikler. Analysen gav oss total fire temaer som beskriver
miljøterapeutens rolle og effektive tiltak i forbindelse med ufrivillig skolefravær: (1) ha et
helhetlig syn på eleven, (2) bindeledd mellom skole og hjem, (3) systematisk kartlegging,
utarbeide og evaluere tiltak og (4) styrke elevens autonomi. Studiet har ført til en styrket
forståelse av at vernepleiere bidrar med viktig kompetanse inn i skolens arbeid med
forebygging av ufrivillig skolefravær. Vernepleieren har også en viktig rolle som brobygger
mellom skolen og hjemmet. Resultatene viser at det er viktig å ha et holistisk syn på eleven,
og vernepleieren er godt egnet til å foreta systematisk kartlegging og evaluering med sin
helse- og sosialfaglige kompetanse. Tiltak utformes på elevens premisser og skal sikre
personsentrert omsorg og styrking av elevens autonomi. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | VID vitenskapelige høgskole. Stavanger | en_US |
dc.subject | vernepleie | en_US |
dc.subject | ufrivillig skolefravær | en_US |
dc.subject | barn | en_US |
dc.subject | unge | en_US |
dc.subject | vernepleiere | en_US |
dc.subject | autonomi | en_US |
dc.title | Vernepleiere i skolen. Hvordan kan vernepleiere bidra i forebygging av ufrivillig skolefravær? | en_US |
dc.type | Bachelor thesis | en_US |
dc.rights.holder | Forfatteren(e) har opphavsrettighetene til oppgaven. Nedlasting for privat bruk er tillatt. | en_US |
dc.source.pagenumber | 46 | en_US |