Ungdom i sorg
Student paper, others
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3093489Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Innledning med bakgrunn: Når ungdom opplever tap av en forelder eller et søsken endres deres liv for alltid. Som helsesykepleier i skolehelsetjenesten har man en unik mulighet til å tilby støtte og trygghet, da ungdom bruker mye tid på skolen. Hensikten med denne artikkelen er å se hva forskning sier om hvordan ungdom opplever å bli ivaretatt etter å ha opplevd et tap av en forelder eller et søsken, samt hva som gjør støtten nyttig. Helsesykepleier kan benytte ungdommens erfaringer til å styrke ivaretakelsen av sørgende ungdom i skolehverdagen.
Metode: Artikkelen er en litteraturstudie med semisystematiske søk etter forskningsartikler i et utvalg databaser i tidsrommet 28.02.23- 24.03.23.
Resultat: De inkluderte forskningsartiklene har flere sammenfallende funn. Alle forskningsartiklene trekker frem et ønske om kontroll og medbestemmelse. God relasjon og tillit til hjelper var avgjørende. Tilgjengelighet, fleksibilitet og mulighet for støtte over tid, er faktorer for hva ungdom i sorg anså som viktige. Opplevelsen av manglende kompetanse hos hjelper og lite informasjon om ulike tilbud ble trukket frem som manglende faktorer. Resultatene viser at ungdom i sorg har ulike behov for støtte og ivaretakelse.
Konklusjon: Litteraturgjennomgangen viser at hver sorg er unik og behov for sorgstøtte varierer i stor grad. Derfor er det viktig å lytte til hver enkelt ungdom, og kartlegge hva behovet er. Helsesykepleier kan bidra med helsefaglig kompetanse i et tverrfaglig samarbeid. Funn viser at ivaretakelsen av ungdom i sorg kan forbedres. Forskning viser at det er mangel på å undersøke sørgende ungdoms erfaringer, og at det er lite kjent om hva som gjør at støtten føles nyttig.