Show simple item record

dc.contributor.authorMathisen, Benjamin
dc.contributor.authorSalvesen, Silje Baarli
dc.date.accessioned2023-10-02T12:38:11Z
dc.date.available2023-10-02T12:38:11Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3093486
dc.description.abstractInnledning: Seksualundervisning har lang tradisjon i norske skoler og er en del av læreplanverket til grunnskolen. Seksualundervisning er et viktig forebyggende tiltak. Gjennom seksualundervisning kan helsesykepleier bidra med kunnskap som gir unge handlingskompetanse til å ivareta sin seksuelle helse. Oppgavens hensikt er å undersøke hva forskning sier om ungdoms erfaringer og tanker om seksualundervisning. Metode: En litteraturstudie med systematisk litteratursøk i databaser. Resultat: To kvalitative forskningsartikler og en oversiktsartikkel ble inkludert. Ungdoms positive og negative erfaringer med seksualundervisning, i tillegg til ønsker for seksualundervisning ble identifisert. Ungdom føler at det er for mye fokus på risiko og moralske aspekter ved seksualundervisning, og ønsker seg mer kunnskap om mangfold og gleden ved seksualitet. Ungdom er opptatt av å få oppklarende svar på spørsmålene sine og bli møtt med respekt, og ønsker undervisning av fagpersoner som ikke er lærere. Konklusjon: Litteraturgjennomgangen identifiserte ungdoms positive og negative erfaringer med seksualundervisning, i tillegg til ungdoms ønsker for fremtidig seksualundervisning. Ungdom opplever seksualundervisning som viktig, og er opptatt av å lære om seksualitet. Ungdom ønsker mer undervisning og et større fokus på gledene ved seksualitet, da de opplever at det kan bli mye oppmerksomhet på negative aspekter som uønsket graviditet og kjønnssykdommer. Ungdom er opptatt av å bli møtt med forståelse og respekt, og få god informasjon og undervisning. Ungdom foretrakk å få seksualundervisning av helsesykepleier. Funnene i denne litteraturgjennomgangen bekrefter helsesykepleier viktige rolle inn i skolens seksualundervisning.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherVID vitenskapelige høgskole. Osloen_US
dc.subjecthelsesykepleieen_US
dc.subjecterfaringeren_US
dc.subjectkvalitativ forskningen_US
dc.subjectseksualundervisningen_US
dc.subjectungdomen_US
dc.titleHva sier forskning om ungdoms erfaringer og tanker om seksualundervisning?en_US
dc.typeStudent paper, othersen_US
dc.source.pagenumber20en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record