Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLangmoen, Tonje Marie
dc.date.accessioned2023-10-02T12:31:37Z
dc.date.available2023-10-02T12:31:37Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3093484
dc.description.abstractIntroduksjon: Mobbing er et folkehelseproblem som kan ha alvorlige konsekvenser og har sammenheng med et bredt spekter av helseproblemer hos både den mobbeutsatte og mobberen. Undersøkelser viser at mobbetallene i Norske skoler er økende, dette til tross for et lovverk som presiserer en nulltoleranse for mobbing i alle skoler. Helsesykepleier er sterkt anbefalt å samarbeide med skolen i forebygging av mobbing og samt fremme et godt psykososialt miljø. Oppgavens hensikt er økt kunnskap om hvordan helsesykepleier i skolehelsetjenesten kan bidra til å forebygge og redusere konsekvensene av mobbing blant barn og unge. Metode: En litteraturstudie med systematisk søk i fire ulike databaser. Fire forskningsartikler er inkludert på bakgrunn av inklusjon og eksklusjonskriterier, to oversiktsartikler og to primærstudier. Resultat: Studiene viser at helsesykepleier jobber primær-, sekundær- og tertiærforebyggende mot mobbing. Tiltakene er individrettet eller gruppebaserte og utføres av helsesykepleier alene eller samarbeid med andre faggrupper. Funn viser at tiltakene i hovedtrekk har som formål å øke elevenes bevissthet, kunnskap, sosiale kompetanse, fellesskapsfølelse og motstandskraft. For å oppnå dette gjennomføres forskjellige aktiviteter hvor mobbing er inkludert som tema, i kombinasjon med ulike teknikker som kognitiv adferdsterapi, psykoedukasjon, ferdighetstrening samt løsningsfokusert tilnærming. Konklusjon: Helsesykepleier har en unik og viktig rolle i arbeidet mot mobbing og mobbingens negative konsekvenser. Funn fra studien tyder på at tiltakene helsesykepleier utfører virker positivt i forebyggingen av mobbing og i reduksjon av skadevirkninger. Aktivitet kombineres med læring og bevisstgjøring. Elever syntes det er vanskelig å fortelle om mobbing og tillit til en voksen ansees som en viktig faktor i avdekking av mobbing. Videre må elever som forteller om mobbing på alvor. Resosialisering er nødvendig for fellesskapsfølelsen og rehabiliteringen til mobbeutsatte.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherVID vitenskapelige høgskole. Osloen_US
dc.subjecthelsesykepleieen_US
dc.subjectforebyggende tiltaken_US
dc.subjectskoleren_US
dc.subjecthelsesykepleiereen_US
dc.subjectmobbingen_US
dc.titleMobbing i skolen. Skolehelsetjenestens forebyggende og helsefremmende arbeid knyttet til mobbing blant barn og ungeen_US
dc.typeStudent paper, othersen_US
dc.source.pagenumber21en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel