Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFrich, Susanne Wiksaas
dc.contributor.authorWiig, Martine Benedicte
dc.date.accessioned2023-10-02T12:06:30Z
dc.date.available2023-10-02T12:06:30Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3093477
dc.description.abstractBakgrunn: Det rapporteres om en økning av både selvrapporterte psykiske plager og diagnostiserte psykiske lidelser blant barn og unge i Norge de siste 12 årene. Psykisk uhelse kan ha store negative implikasjoner både på individ- og samfunnsnivå. Skolehelsetjenesten anses å ha en viktig funksjon i det forebyggende og helsefremmende arbeidet rettet mot barn og unge, men det er indikasjoner på at tjenesten ikke møter behovet i tilstrekkelig grad. Hensikten med denne studien er derfor å utforske hvilke hindringer helsesykepleiere kan oppleve i arbeidet med ungdom og psykisk helse. Metode: Litteraturstudie med semistrukturert litteratursøk i databasene Cinahl, Pubmed og PsycINFO. Det ble inkludert fire forskningsartikler på bakgrunn av inklusjon- og eksklusjonskriterier. Resultat: Funn viser at helsesykepleiere opplever ulike hindringer i arbeidet med psykisk helse i skolen. Tre barrierer ble identifisert: Manglende kunnskap og ferdigheter, tilgjengelighet og ressurser, og tverrfaglig samarbeid. Konklusjon: Funnene viser at det er behov for økt kunnskap, økte ressurser, samt bedre tverrfaglig samarbeid for at helsesykepleiere skal utføre sitt mandat knyttet til arbeidet med ungdoms psykiske helse. Dette blir bekreftet gjennom en rekke annen litteratur og forskning. Det er derfor sannsynlig at barrierene har implikasjoner for praksis, med påfølgende konsekvens at tjenestetilbudet til ungdom ikke møter behovet i ønskelig grad.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherVID vitenskapelige høgskole. Osloen_US
dc.subjecthelsesykepleieen_US
dc.subjecthindringeren_US
dc.subjectopplevelseren_US
dc.subjectungdomen_US
dc.subjectmental helseen_US
dc.subjecthelsesykepleiereen_US
dc.titlePsykisk helse hos ungdom. Hvilke hindringer opplever helsesykepleiere i det psykiske helsearbeidet?en_US
dc.typeStudent paper, othersen_US
dc.source.pagenumber24en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel