Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorIsaksen, May-Lene
dc.date.accessioned2023-09-29T06:09:22Z
dc.date.available2023-09-29T06:09:22Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3092900
dc.description.abstractIntroduksjon: Som mennesker gjennomgår vi flere overganger i livet. Overgangen til foreldrerollen er en stor utviklingsmessig overgang som fører til endringer på mange områder. Norske myndigheter har et stort fokus på arbeid rettet mot barn og unge for å forebygge psykisk uhelse. Foreldre utgjør de viktigste personene i barns liv, nettopp derfor kan vedvarende belastninger hos foreldre og innad i familien øke risikoen for at barn utvikler psykiske vansker senere i livet. Erfaringene foreldrene har i overgangen til foreldrerollen kan ses i sammenheng med hvordan foreldrene knytter seg til barnet og finner mening i en ny rolle. Hvordan tilknytningen utvikler seg mellom foreldre og barn vil igjen påvirke barnets utvikling i positiv eller negativ retning. Hensikt: Denne studien ser nærmere på hvilke erfaringer norske mødre og fedre har med overgangen til foreldrerollen i et moderne samfunn. Metode: Det er gjennomført semistrukturerte intervju av fire førstegangsmødre og fire førstegangsfedre. Analysen av datamaterialet er inspirert av Tjoras (2017) stegvis deduktiv induktive modell. Resultatet av studien er diskutert opp mot tidligere forskning og forståes ut ifra overgangsteorien til Meleis et al. (2010). Resultat: Studien identifiserer tre hovedtema som beskriver erfaringene førstegangsmødrene og -fedrene hadde med overgangen til foreldrerollen. «Ny bevissthet» beskriver: Foreldrenes erfaring med motstridende følelser i vissheten om at de skulle bli forelder. Foreldrenes opplevelse av et skifte av fokus i livet. Foreldrenes opplevelser av at familierelasjoner fikk større betydning. «Reorganisering av identitet» beskriver: Foreldrenes erfaringer med å identifisere seg som mor og far. Foreldrenes følelse av å miste noe av kontrollen på eget følelses- og tankeliv. Foreldrenes erfaringer med å søke støtte hos partner og andre foreldre. «Tilpasse ny rolle» beskriver foreldrenes erfaringer med å være i konstant utvikling, og en opplevelse av et vendepunkt preget av en mestringsfølelse i foreldrerollen. Oppsummering: Denne studien viser at overgangen til foreldrerollen erfares som en utviklingsmessig reise for foreldrene, der graviditeten representerer startpunktet og opplevelsen av mestring representerer destinasjonsmålet. Kvinner og menn starter på reisen ved ulike tidspunkt, erfarer reisen relativt likt og når destinasjonen på samme måte, men til ulike tider. Det sosiale støttenettverket, samfunnsmessige forhold og utvikling påvirker hvordan foreldrene erfarer overgangen til foreldrerollen. Implikasjoner for praksis og framtidig forskning: Helsepersonell må ha fokus på hvordan samfunnsmessige forhold og utvikling kan påvirke foreldrenes erfaringer i overgangen til foreldrerollen, for slik å kunne tilby individtilpasset støtte og bidra til en sunn og vellykket overgang. Framtidig forskning bør undersøke nærmere hvordan sosiale medier brukes av helsestasjonene til å formidle informasjon til foreldre, og hvordan digitale plattformer kan gjøre helsetjenester mer tilgjengelig for foreldre.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherVID vitenskapelige høgskole. Osloen_US
dc.subjectsykepleieen_US
dc.subjectmestringen_US
dc.subjecterfaringen_US
dc.subjectførstegangsfedreen_US
dc.subjectførstegangsmødreen_US
dc.subjectovergang til foreldrerollenen_US
dc.title«Foreldre for første gang». Førstegangsforeldres erfaring med overgangen til foreldrerollenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.rights.holder© Forfatteren_US
dc.source.pagenumberVIII, 75en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel