Humor på sykehjem. Sykepleieres erfaring med bruk av humor i møte med sykehjemspasienten
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3048622Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSammendrag
Bakgrunn: Kommunikasjon er en viktig del av det å utøve sykepleie. Humor er en del av denne kommunikasjonen og tidligere forskning har vist at det er fordelaktig å anvende humor i møte med pasienten for å bygge relasjoner.
Hensikt: Hensikten med studien var å se på sykepleiernes erfaringer med bruk av humor i praksis og hvordan det virket inn på relasjonen mellom sykepleier og pasient. Forskningsresultater utledet av studien, kan potensielt sett ha overføringsverdi til liknende kontekster ved å skape økt fokus og motivasjon omkring tematikken og dermed være medvirkende til økt kvalitet i tjenestene som ytes.
Metode: Studien hadde et kvalitativ utforskende og beskrivende design hvor det ble benyttet semi-strukturerte individuelle intervjuer som datainnsamlingsmetode. Analysen var inspirert av tematisk analyse. Informantene var seks sykepleiere ved fem forskjellige sykehjem i to ulike kommuner.
Resultat: Sykepleierne i denne studien erfarte det som positivt å anvende humor i samspillet med pasienter i siste livsfase på sykehjem. Tre hovedtema ble identifisert gjennom analyse av datamaterialet; 1.humor som et personlig og kontekstuelt fenomen, 2.humor som et positivt bidrag i relasjonsbygging, og 3. humor som et helsefremmende bidrag.
Konklusjon: Sykepleiernes erfaringer viste et behov for å tilpasse humor til pasient og situasjon. Informantene opplevde det som positivt å anvende humor i relasjonsbygging. Sykepleierne opplevde også at humor kunne virke helsefremmende. Humor kunne fungere som avledning og gi et pusterom fra sykdom og lidelse både for pasient og sykepleier.