Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNilsen, Britt Kristin Mannes
dc.date.accessioned2023-01-13T11:38:22Z
dc.date.available2023-01-13T11:38:22Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3043335
dc.description.abstractHensikten med denne studien er å undersøke hvilken betydning systematisk etikkrefleksjon kan ha for personal i videregående skole. Hensikten er videre utdypet i problemstillingen:» Hvilken betydning kan systematisk etikkrefleksjon ha for personal i videregående skole?» Undersøkelsen er gjennomført i en avdeling med nitten deltakere, fordelt på to team i en videregående skole på Vestlandet. Prosjektet har gått over en periode på fem måneder, fra september 2021 til januar 2022. I prosjektet har vi i fellesskap delt opplevelsen av etiske utfordringer, gjennomført møter med systematisk etikkrefleksjon for hvert team, og delt erfaringer etter deltakelse i systematisk etikkrefleksjon. Personalet har i studien samprodusert og analysert data innhentet gjennom ulike metoder. Studien tar utgangspunkt i sosiokulturell teori om erfaring som grunnlag for refleksjon, Aristoteles teori om etisk læring og syn på emosjoner, lærerrollen, og teori om aksjonsforskning og metode. Undersøkelsen viser at systematisk etikkrefleksjon er relevant for personale i videregående skole. Det trengs tid og struktur for å identifiser etiske utfordringer i hverdagen. Trygghet og humor har betydning for å kunne dele opplevelser og følelser knyttet til de etiske utfordringene. I etikkrefleksjon er det rom for å sette ord på det de opplever som vanskelig. Personalet oppdager nye muligheter for å håndtere de etiske utfordringene de møter i videregående skole. Erfaringene fra etikkrefleksjon bidrar til at personalet får en større forståelse for hverandre og seg selv, slik at de kan mestre utfordringene de står i på en bedre måte.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherVID vitenskapelige høgskole. Osloen_US
dc.subjectsamproduksjonen_US
dc.subjecthumoren_US
dc.subjectaksjonsforskningen_US
dc.subjectrefleksjonen_US
dc.subjectskoleen_US
dc.subjectetikken_US
dc.subjectetiske utfordringeren_US
dc.subjectsystematisk etikkrefleksjonen_US
dc.subjecthelsefremmende relasjonsarbeid
dc.titleSystematisk etikkrefleksjon i videregående skole. Et aksjonforskningsprosjekt om bruk av systematisk etikkrefleksjon i videregående skole.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber88en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel