Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRustad, Cathrine
dc.date.accessioned2022-08-30T08:07:42Z
dc.date.available2022-08-30T08:07:42Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3014263
dc.description.abstractSkolen har store utfordringer i arbeidet med en stadig mer mangfoldig elevgruppe med ulik etnisk og sosioøkonomisk bakgrunn. Ved siden av lærevansker er atferdsproblemer den største utfordringen i dagens skole. Elever med utfordrende atferd er den gruppen elever som er vanskeligst å inkludere i ordinære skoler. Arbeidet stiller store krav til den enkelte lærer, og til skolen som organisasjon og sosialt system. Barn med utfordrende atferd trenger anerkjennelse for sine følelser og livssituasjon. Denne studiens hensikt er å sette søkelys på hvordan lærere og helsesykepleiere bygger relasjoner til barn med utagerende atferd. Studien ønsker å identifisere kunnskap om hva de voksne gjør som får barna til å føle seg trygge og ivaretatt. Studien bygger på faglitteratur og aktuell forskning innen fagfeltet helsefremmende relasjonsarbeid, psykososialt arbeid, utfordrende atferd hos barn, kommunikasjon, og lærerens og helsesykepleiernes rolle i relasjonsbygging med barn som har utfordrende atferd. Studien har et kvalitativt fenomenologisk design. Det ble gjennomført fokusgruppeintervjuer med lærere og helsesykepleiere i barneskolen. Analysen ble gjennomført ved hjelp av systematisk tekstkondensering. Resultatene viste seg gjennom tre temaer, relasjonsbygging, rammebetingelser og tverrfaglig samarbeid og refleksjon. Deltagerne hadde flere strategier for å bygge relasjoner til barn med utfordrende atferd. Deltakerne hadde en genuin respekt, interesse og vilje til å skape gode relasjoner. De var opptatt av positiv forsterkning, og å anerkjenne barn med utfordrende atferd. De trakk frem at de var opptatt av «å se» elevene og undre seg og finne løsninger sammen. Tverrfaglig samarbeid ble trukket frem, og de så verdien av rom for refleksive diskusjonsfellesskap, både for de voksne sin del, men også for å beskytte barna i sårbare situasjoner. Konklusjonen viser at barna trenger en skole som er tilpasset barna. En skole der de kan føle på faglig og sosial mestring fra første skoledag og hele skoleløpet. Barn med utfordrende atferd trenger lærere og helsesykepleiere som benevner, bekrefter og undersøker i møtet med barna. Det ser ut til at barna synes det er lettere å være på skolen når de har en trygg voksen de stoler på som møter dem med respekt, interesse og gode blikk. En tilpasset skolehverdag med små grupper og alternativ skole kan gjøre dagen lettere for barn med utfordrende atferd. Lærerne og helsesykepleierne kan stå i vanskelige situasjoner med elever som har utfordrende atferd. Rammebetingelser som tid, rom og ressurser kan være et hinder til det beste for barnet. Tverrfaglig samarbeid, erfaringer og kunnskap kan gjøre relasjonsbyggingen lettere.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherVID vitenskapelige høgskole. Osloen_US
dc.subjecthelsefremmende relasjonsarbeiden_US
dc.subjectrelasjonsbyggingen_US
dc.subjectbarnen_US
dc.subjecthelsesykepleiereen_US
dc.subjectlærereen_US
dc.titleRelasjonsbyggingens rolle. Hva gjør lærer og helsesykepleier i møte med barn med utfordrende atferd?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber97en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel