Plagiat – sett i et vitenskapsteoretisk lys.
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/301124Utgivelsesdato
2015-09-22Metadata
Vis full innførselSammendrag
Dette essayet omhandler fenomenet plagiat og plagiering blir drøftet i et vitenskapsteoretisk lys. Vitenskapsteori omhandler spørsmål som om hva som er vitenskap, hva som kjennetegner vitenskap og hvordan vi kan oppnå vitenskapelige fremskritt. Vitenskapelig aktivitet vil forutsette at man følger de vitenskapelige normer, vitenskapens etos. Flere undersøkelser tyder på at plagiat er et økende fenomen både blant forskere og studenter. Vitenskapens etos krever sannferdighet, og plagiat bryter derfor med vitenskapens etos. I praksis viser det seg at selve begrepet rommer mange ulike tolkninger og forestillinger om hva plagiering egentlig er.
For Aristoteles er dyd en viktig holdning, som medvirker til at man handler på rett måte i situasjonen. Hva er så det rette og gode i møte med plagiat som fenomen?
Beskrivelse
Plagiat – sett i et vitenskapsteoretisk lys.
Innlevering av essay ved
PHD kurs: Vitenskapsteori og profesjonsetikk.
Høgskolen i Oslo.
Våren 2010
10 studiepoeng