Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLarsen, Hanne Nordberg
dc.date.accessioned2022-07-05T11:51:17Z
dc.date.available2022-07-05T11:51:17Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3002756
dc.description.abstractBAKGRUNN: Norske barns fysiske aktivitetsnivå synker i takt med økt alder. Inaktivitet fører blant annet til økt risiko for helseutfordringer. Fysisk aktivitet har positiv effekt på barn og unges fysiske og psykiske helse og kan føre til økt læring i skolen. Ifølge retningslinjer for skolehelsetjenesten skal helsesykepleier bidra aktivt til barn og unges fysiske aktivitet i skolehverdagen. For å bidra til og opprettholde fysisk aktivitet hos barn i skolen, er det viktig å vite hva som bidrar til engasjement og deltakelse i fysisk aktivitet. HENSIKT: Hensikten med studien er å få økt kunnskap om barns erfaringer med fysisk aktivitet i skolen og hva som påvirker deres engasjement og deltakelse. METODE: Observasjon av fire klasser i kroppsøving og åtte fokusgruppeintervjuer. RESULTATER: Ballsport som fotball er ofte benyttet som aktivitet i kroppsøving. Gutter uttrykte at de liker best fotball og kanonball. De foretrekker konkurranser, har selvtillit, dominerer og opplever mestring i kjente aktiviteter. Jenter liker best leker og kanonball. De ønsker seg dans og turn, og tør å prøve nye aktiviteter. Elevene deltar i høyere grad når de opplever mestring. Elevstyrt kroppsøving bidrar til medbestemmelse og økt grad av mestring. Samspill har påvirkning på deltakelse og engasjement i kroppsøving. Elevene ønsker mer fysisk aktivitet som avbrekk i teoritimene for bedre læring. DISKUSJON: Opplevelse av mestring er avgjørende for engasjement og deltakelse i kroppsøving. Gutter uttrykker at de opplever stor grad av mestring fordi de dominerer i prestasjon når de spiller fotball. Jenter uttrykker mindre grad av mestring i faget, og opplever seg tilsidesatt av guttene. Dette kan bidra til mindre grad av engasjement for kroppsøvingsfaget hos jenter, og de uttrykker å ikke bli inkludert grunnet prestasjon. Et godt samspill er viktig for opplevelsen av tilhørighet, glede, mestring og motivasjon i fysisk aktivitet. Medbestemmelse i fysisk aktivitet i skolen kan bidra til at elevene opplever mestring og empowerment, som igjen kan bidra til at elevene fortsetter å være fysisk aktive senere i livet. KONKLUSJON: Mestring påvirker deltakelse og engasjement i kroppsøving. Faktorer som valg av aktivitet, ulikheter mellom kjønn, konkurranse, elevstyrt kroppsøving, medbestemmelse og valgfrihet, inkludering, et godt samspill mellom elevene og elevene og læreren påvirker grad av deltakelse og engasjement. Denne studien har bidratt til økt kunnskap om hvordan helsesykepleier kan bidra til at barn har glede av fysisk aktivitet og opprettholder en god helse i et livsløpsperspektiv.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherVID vitenskapelige høgskole. Osloen_US
dc.subjectengasjementen_US
dc.subjectdeltakelseen_US
dc.subjectkroppsøvingen_US
dc.subjectfysisk aktiviteten_US
dc.subjectbarnen_US
dc.titleHvilke erfaringer har 12-åringer med å delta i kroppsøving, og hva bidrar til engasjement og deltakelse i fysisk aktivitet? En observasjons- og fokusgruppeintervjustudie om fysisk aktivitet i skolen.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber96en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel