Barn som pårørende. Hvordan kan sykepleier inkludere barn som pårørende til foreldre som er innlagt i institusjon med en alvorlig psykisk lidelse?
Abstract
Hensikt: Hensikten med oppgaven er å sammenfatte forskning som belyser hvordan sykepleier kan inkludere barn som er pårørende til foreldre som er innlagt på en institusjon på grunn av en alvorlig psykisk lidelse.
Metode: Oppgaven er en litteraturstudie hvor vi tar i bruk allerede eksisterende fag- og forskningskunnskap for å svare på problemstillingen. I databasene Cinahl, Idunn og Google Scholar fant vi seks studier som var relevante for vår oppgave. Vi har anvendt både kvalitative og kvantitative forskningsartikler. Pensumlitteratur, relevante rapporter, og andre fagbøker er også brukt for å belyse temaet.
Resultat: Gjennom forskningen kommer det frem at sykepleiere opplever arbeidet med barn som pårørende av en psykisk syk forelder som en viktig og stor oppgave, men at kunnskapshull i dette temaet gjør det utfordrende for dem. Sykepleiere mangler ressurser og klare rammer for hvor mye tid de skal bruke på barn som pårørende i en hektisk arbeidshverdag.
Konklusjon: For at sykepleier skal kunne klare å inkludere barn som pårørende er det nødvendig at personalet har nok kunnskap, tid og ressurser. Det er viktig å skape en god relasjon og dialog mellom sykepleier og barn for å kunne mestre dette arbeidet