Etablering av god relasjon til pasienter med emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse
Abstract
Bakgrunn: Pasienter med en emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse kan ha en atferd og kompleksitet som kan skape mange reaksjoner og følelser hos hjelperen. Dette kan føre til uprofesjonelle reaksjoner hos sykepleier og kan skape antiterapeutiske holdninger.
Hensikt: Oppgavens hensikten er å sette seg inn i hvordan sykepleier kan etablere en god relasjon til pasienter med en emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse, i belysning av lidelsens utfordringer.
Metode: Studien er en litteraturstudie basert på strukturerte søk i ulike databaser. Forskningsartikler ble funnet gjennom databasene Cinahl og Medline. Fem forskningsartikler ble inkludert i oppgaven.
Resultater: Gode holdninger, profesjonell kommunikasjon og organisatoriske forhold, herunder rammefaktorer bestående av veiledning og kunnskapsbasert praksis er sentrale elementer for å bidra til at sykepleier kan danne en god og profesjonell relasjon til pasienter med emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse.
Konklusjon: For å kunne etablere en god relasjon til pasienter med emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse må sykepleier ha kunnskaper om selve lidelsen og om seg selv. I tillegg må sykepleier ha tilstrekkelig kompetanse for å bidra til bedre holdninger som vil ha en positiv innvirkning i relasjonsbyggingen.