Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAgedew, Hiwot
dc.date.accessioned2022-02-15T13:35:16Z
dc.date.available2022-02-15T13:35:16Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2979147
dc.description.abstractTemaet: Denne studien handler om innvandrerforeldres erfaringer med skolehelsetjenesten. Bakgrunn: Arbeidet med å jevne ut ulikheter i helsetjenestene er en del av folkehelsearbeidet. Likeverdig helsetjeneste er et pålagt ansvar til skolehelsetjenesten og noe som forutsetter at foreldre har tilstrekkelig helsekompetanse. Innvandrerforeldre kan ha mange utfordringer med å bruke skolehelsetjenesten. Det er gjort lite forskning som tar opp innvandrerforeldres erfaringer med skolehelsetjenesten i Norge. Helsepersonell gir uttrykk for at det er vanskelig å gi helsetjenester til innvandrerbefolkningen og at de trenger mer kunnskap om helsekompetansen blant dem. Hensikt: Studiens hensikt er å belyse innvandrerforeldres erfaringer med skolehelsetjenesten. Teoretisk forankring: Likeverdig helsetjeneste og helsekompetanse (health literacy) samt tidligere relevant forskning utgjør det teoretiske grunnlaget i studien. Metode: Studien bygget på kvalitativ metode. Det ble gjennomført telefonintervjuer med 12 foreldre (fedre = 3, mødre =9) med innvandrerbakgrunn. Data ble analysert ved hjelp av Granheim og Lundmans kvalitative innholdsanalyse (2004). Funn: Innvandrerforeldre er fornøyde med tjenesten og den helhetlige hjelpen de blir tilbudt. Flere av dem uttrykker en skepsis til samarbeidet mellom skolehelsetjenesten og barneverntjenesten. Frykten for barneverntjenesten er noe som er gjennomgående i samtaler med informantene. Foreldrene opplever misforståelse og forskjellsbehandling i møte med tjenesten. Flere av dem stiller spørsmål ved om det er ulik tilnærming til innvandrere sammenlignet med etniske norske. De verdsetter at skolehelsetjenesten finnes på barnas arena. De kommer til å ta kontakt på eget initiativ selv om de opplever mistenkeliggjøring og forskjellsbehandling. Hovedfunnene tyder på mangelfull systemkunnskap blant foreldre, og skolehelsetjenesten er ukjent for dem. Foreldrene har erfaringer fra helsestasjonstiden, men trodde at tjenesten ble avsluttet når barna begynte på skolen. De opplever større utfordringer med å finne informasjon om skolehelsetjenesten, samt hva slags rolle og funksjon helsesykepleieren har. Foreldrene ønsker tilpasset informasjon om tjenesten på de arenaene innvandrerforeldre tilhører. Foreldrene synes det er vanskelig å finne ut hvordan de kan komme i kontakt med helsesykepleier, og tjenesten er lite tilgjengelig for dem og barna deres. De mener at skolehelsetjenesten bør være lett tilgjengelig for innvandrerforeldre og mer synlig for barna. Innvandrerforeldre med vestlig bakgrunn og høyere utdanning føler seg generelt trygge overfor de ulike systemene, selv om de er usikre på hvordan tjenesten er bygd sammen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherVID vitenskapelige høgskole. Osloen_US
dc.subjectsykepleieen_US
dc.subjecthelsekompetanseen_US
dc.subjectlikeverdige helsetjenesteren_US
dc.subjectskolehelsetjenesteren_US
dc.subjectinnvandrerforeldreen_US
dc.titleHvilke erfaringer har innvandrerforeldre med skolehelsetjenesten?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber97en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel