Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMolland, Konstanse Lyngsmo
dc.date.accessioned2021-10-07T07:39:43Z
dc.date.available2021-10-07T07:39:43Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2788288
dc.description.abstractTema: KOLS, dyspné, angst & mestring Problemstilling: Hvordan kan sykepleier bidra til mestring knyttet til angst ved dyspné hos hjemmeboende KOLS-pasienter? Metode: Oppgaven er en litterær oppgave med en forenklet bruk av litteraturstudie. Det er benyttet fag- og forskningslitteratur for å svare på problemstillingen. Det er gjennomført systematiske søk som har resultert i fem studier. Funn: Studiene tar opp sykepleieveiledning, psykososial støtte og samtale som verktøy til mestring, telemedisin og kontroll over tankesettet. Drøfting: Drøftingen fokuserer på sykepleiers bidrag til mestring gjennom veiledning som øker sykdomskunnskap- og innsikt, telemedisin, økt kontroll, og psykososial støtte og samtale. Konklusjon: Oppgaven gir ikke en entydig løsning da KOLS-pasienter håndterer og forholder seg til angst og dyspné på ulike måter. Sykepleier legger til rette for mestring gjennom veiledning til kunnskap og innsikt i egen sykdom, samtale og psykososial støtte, og kontroll av tankesett og dyspnéhåndtering. Avstandsoppfølging og telemedisin gir grunnlag for mestring, ved at pasienten tar kontroll over egen situasjon.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherVID vitenskapelige høgskole. Osloen_US
dc.subjectsykepleieen_US
dc.subjectKOLS-pasienteren_US
dc.subjectKOLSen_US
dc.subjecthjemmeboendeen_US
dc.subjectdyspnéen_US
dc.subjectangsten_US
dc.subjectmestringen_US
dc.titleKOLS, angst, dyspné og mestring. Hvordan bidra til mestring knyttet til angst ved dyspné hos hjemmeboende KOLS-pasienter?en_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.source.pagenumber48en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel