Når det gjør vondt. Hvordan kan sykepleier bidra til å bedre barns opplevelse ved smertefulle prosedyrer ved bruk av distraksjon?
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2788122Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSammendrag
Problemstilling: Hvordan kan sykepleier bidra til å bedre barns opplevelse ved smertefulle prosedyrer ved bruk av distraksjon?
Metode: Oppgaven er en litterær oppgave og baserer seg på eksisterende fagkunnskap og forskning. Etter håndsøk og søk i databaser (n=73) presenteres fire utvalgte forskningsartikler i lys av teorien.
Funn: Distraksjon pekes ut i forskningen som et tiltak med signifikant effekt i reduksjonen av prosedyrerelaterte smerter og engstelse hos barn i alderen 3-6 år. Sykepleiers kunnskap, kliniske erfaring og relasjonelle kapasitet påvirker anvendelsen. Sykepleiere kan oppleve moralsk stress og emosjonell belastning i møte med barns prosedyrerelaterte smerte.
Diskusjon: Sentrale temaer som har vist seg betydningsfulle for anvendelsen av distraksjon diskuteres i lys av teori og forskning. Disse er: aktiv og passiv distraksjon (anvendelse og effekt), sykepleiers kunnskap, erfaring og barrierer for anvendelsen, ytre påvirkning på barns smerteopplevelse, og sykepleiers moralske stress i møte med prosedyrerelaterte smerter.
Oppsummering: Distraksjonstiltak kan bedre barns opplevelser ved prosedyrer ved at det tar fokus bort fra smertestimuli, samtidig som det kan bidra til å redusere angst og engstelse. Effekt av distraksjonsstrategier forutsetter kunnskap om påvirkende faktorer på barns smerteopplevelse, tilpassede tilnærminger, sykepleiers bevisste bruk av seg selv, godt samarbeid, brukervennlighet- og kompetanse.