Kvalitetsforbedringsarbeid på sykehjem. Lederes praksis for bruk av avviksmeldinger
dc.contributor.author | Aubert, Sanela Husic | |
dc.date.accessioned | 2021-10-06T06:56:54Z | |
dc.date.available | 2021-10-06T06:56:54Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2787957 | |
dc.description.abstract | Bakgrunn: Sykehjemsbeboere og deres pårørende har behov at helsetjenestene som tilbys er først og fremst trygge. Kvalitetsutviklingsarbeid har i stadig økende grad fått oppmerksomhet på sykehjem også i Norge. Bruk av avviksmeldinger i dette arbeidet anses som en viktig del av det. Likevel har forskningen både nasjonalt og internasjonalt vist at ansatte ikke ser nytten av å melde avvik. Hensikt: å utforske måten ledere på sykehjem med ansvar for avvikshåndtering bruker avviksmeldinger i kvalitetsforbedringsarbeid. Problemstilling: «Hvilken praksis har ledelsen i sykehjem for bruk av avviksmeldinger som ledd i kvalitetsforbedringsarbeid? Design og metode: Kvalitativt studie basert på semistrukturerte intervjuer analysert gjennom systematisk tekstkondensering (STC). Datamaterialet samlet inn fra 6 ledere med ansvar for avvikshåndtering på sykehjem. Resultater og konklusjon: Studien peker på at ledere har stort fokus på og god oversikt over innmeldte avvik. Derimot viser resultatene en tendens til utfordringer knyttet til ansattes holdninger når det kommer til det å melde avvik. Selv om flere ledere har ledelse utdanning, kan manglende spisskompetanse på selve kvalitetsforbedringsarbeid være noe av årsaken til at systematisk forbedringsarbeid med avvikshåndtering utfordres. Dette gjelder i særlig grad evaluering- og læringsprosesser. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | VID vitenskapelige høgskole. Oslo | en_US |
dc.subject | pasientsikkerhet | en_US |
dc.subject | ledere | en_US |
dc.subject | sykehjem | en_US |
dc.subject | kvalitetsforbedring | en_US |
dc.subject | avvik | en_US |
dc.title | Kvalitetsforbedringsarbeid på sykehjem. Lederes praksis for bruk av avviksmeldinger | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.source.pagenumber | 113 | en_US |