dc.description.abstract | Denne masteroppgaven handler om Nav-veilederes forståelse av og erfaring med begrepet
brukermedvirkning i arbeidsevnevurderingen. Arbeidsevnevurderingen er siden 2010 en
lovpålagt oppfølgingsmetodikk i Nav og gjelder for personer som har behov for bistand rettet
mot arbeid. Målet er at flere skal komme i arbeid og aktivitet gjennom tilpasset bistand og
oppfølging. Brukermedvirkning er et viktig prinsipp og er forankret som en forutsetning for all
brukeroppfølging.
Oppgavens problemstilling er: «Hvordan kommer brukermedvirkning til uttrykk og anvendelse
i arbeid med arbeidsevnevurderingen, og på hvilken måte kan det være utfordrende å ivareta
perspektivet?». Metoden som er benyttet for å innhente data er kvalitative intervjuer med
seks Nav-veiledere som jobber med arbeidsevnevurderingen. Datamaterialet ble analysert
ved hjelp av en temasentrert tilnærming. Resultatet fra analysen er drøftet i lys av teorier om
brukermedvirkning, makt og bakkebyråkrati, og tidligere forskning. Temaene som er trukket
frem i analysen er: (1) Bakgrunnen for brukermedvirkningsarbeidet i arbeidsevnevurderingen
(2) Brukermedvirkning i praksis og (3) Arbeidsevnevurderingens to funksjoner. I analysen av
materialet fremkommer det at informantene har en kompleks arbeidssituasjon der
oppgavene er mange, og tidvis kan være i konflikt med hverandre. De er ambivalente knyttet
til arbeidsevnevurderingen og synes at den kan være et vanskelig arbeidsverktøy. Det kom
også frem at det kan være utfordrende å ivareta brukermedvirkning i et slikt arbeid, fordi
brukermedvirkning kan stå i kontrast til standarder og prosedyrer som ligger til grunn for
arbeidsevnevurderingen i Nav. Informantene understreker betydningen av et godt samarbeid
og en god relasjon med brukerne som viktig, og som en forutsetning for reell
brukermedvirkning. Nav-veilederne hadde både like og ulike forståelser av begrepet, som kan
medføre ulik praksis hos veilederne. Deres forståelse av brukermedvirkning utfordres av en
byråkratisk tankegang. Studien viser at veilederne tilrettelegger for ulike grader av
medvirkning i arbeidsevnevurderingen. Dette avhenger av den enkelte veilederen og hvordan
situasjonen til bruker oppleves av veilederen. Det kan være store variasjoner, og det å få til
reell brukermedvirkning kan være utfordrende. | en_US |