Show simple item record

dc.contributor.authorNordal, Maria
dc.contributor.authorAndås, Maria
dc.date.accessioned2021-08-09T13:50:28Z
dc.date.available2021-08-09T13:50:28Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2767078
dc.descriptionFordypningsoppgave - Master i sykepleie med et kommunehelsetjenesteperspektiv - studieretning helsesykepleieen_US
dc.description.abstractBakgrunn: Det er en kraftig økning i tid barn og unge bruker foran skjerm. Aktiviteter på skjerm kan gi barn mulighet til å oppleve tilhørighet, få informasjon og bekreftelse. Samtidig er det vist at uttalt skjermbruk hos barn kan ha en negativ utslagsgivende effekt, fysisk og psykisk. En målsetting for skolehelsetjenesten er å støtte foreldre i å fremme barnets fysiske og psykiske helse, siden foreldres utøvelse av omsorgsrollen er avgjørende for barns trivsel og utvikling. Oppgavens problemstilling er hva forskningen sier om foreldres holdninger når det gjelder barnas skjermbruk. Metode: Designet i oppgaven er en semistrukturert litteraturstudie, som baserer seg på funn fra fem forskningsartikler. Resultat: Litteraturgjennomgangen viser at mange foreldre bekymrer seg for barnas skjermbruk. Bekymringene omhandler foreldre-barn forholdet, uønskede opplevelser på nett, at skjerm skal ha innvirkning på den sosio-emosjonelle og kognitive utviklingen til barnet, i tillegg er det mange foreldre som rapporterer om vanskeligheter med grensesetting tilknyttet barnas skjermbruk. Foreldre som hadde en bevisst holdning til barnas skjermbruk og foreldre som hadde autonomistøttende oppdragerstil rapporterte at barna brukte mindre tid på skjerm. Konklusjon: Funnene viser at foreldre ønsker råd om skjermbruk og at barn påvirkes av skjermkultur i familien. Anbefalingene i Norge er generelle og sier at skjermtiden bør begrenses opp mot leggetid og at skjermtid bør begrenses med hyppige pauser av annen aktivitet. Forebyggende- og helsefremmende tiltak rettet mot foreldre kan være en hensiktsmessig måte for helsesykepleiere å arbeide når det gjelder barnas skjermbruk.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherVID vitenskapelige høgskole. Osloen_US
dc.subjecthelsesykepleieen_US
dc.subjecthelsefremmende- og forebyggende arbeiden_US
dc.subjectmobile enheteren_US
dc.subjectskjermbruken_US
dc.subjectforeldreen_US
dc.titleForeldres holdning til barns skjermbruk. I et helsefremmende- og forebyggende perspektiven_US
dc.typeStudent paper, othersen_US
dc.source.pagenumber21en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record