Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMerg, Marline
dc.date.accessioned2021-07-09T12:15:42Z
dc.date.available2021-07-09T12:15:42Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2764067
dc.description.abstractI denne litteraturstudien forsøker jeg å svare på hvordan enhetsskolen kan være med på å reprodusere ulikhet gjennom et klasseperspektiv. Oppgaven diskuterer ulike forutsetninger for foreldreinvolvering i sammenheng med karakterforskjeller, forebygging av dette og hvordan skolen kan underbygge ulikheter i praksis. Dette drøftes i lys av enhetsskolens ideologi, mål, ide og hensikt og knyttes opp mot Bourdieus klasseteori. Funnene peker mot at elever som kommer fra familier med høy kulturell og økonomisk kapital har større sannsynlighet for å få bedre karakterer i skolen. Samtidig kan foreldre med større mengder kapital ha bedre forutsetninger for å involvere seg i barnets skolearbeid og kan ha større makt og innflytelse i skolen og dens tjeneste. Da kan en stille spørsmål ved om alle har like muligheter eller om enhetsskolen spiller på lag med de fra øvre klasser. Dersom dette er tilfellet, kan enhetsskolen stå i fare for å reprodusere klasseulikheter.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherVID vitenskapelige høgskole. Osloen_US
dc.subjectsosialt arbeiden_US
dc.subjectskoleen_US
dc.subjectenhetsskolenen_US
dc.subjectsosial ulikheten_US
dc.subjectsosiale klasseren_US
dc.titleSkolen for alle. En litteraturstudie av hvordan enhetsskolen kan være med på å reprodusere ulikheten_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.source.pagenumber35en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel