Etniske minoriteter og barnevernet. På hvilken måte kan man fremme et godt samarbeid mellom etniske minoriteter og barnevernet?
Abstract
Denne bacheloroppgaven er resultatet av et litteraturstudie som tar for seg samarbeidet mellom etniske minoriteter og barnevernet. Problemstillingen: På hvilken måte kan man fremme et godt samarbeid mellom etniske minoritetsfamilier og barnevernansatte? Tar sikte på å undersøke forhold som kan virke fremmende gjennom å analysere dybdeintervjuer av både etniske minoritetsforeldre og sosialarbeidere i barnevernet, i tillegg til å drøfte funnene i lys av teoretiske perspektiver som kritisk refleksjon, interseksjonalitet, kulturalisering og annengjøring. Resultatet av analysen fant at foreldre savner god nok informasjon og kunnskap om barnevernet og at denne mangelen blant annet har resultert i en utbredt frykt blant etniske minoriteter. Drøftingen vektlegger å finne ut av hvordan man møter informasjonsmangelen, hvordan kritisk refleksjon kan bidra til å bedre samarbeidet og om helhetsperspektivet til sosialarbeideren blir utfordret av kulturbegrepet og hva det har si for samarbeidet.