Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFurnes, Sara
dc.date.accessioned2021-06-28T13:06:48Z
dc.date.available2021-06-28T13:06:48Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2761693
dc.description.abstractProblemstilling: Hvordan kan veiledning i den familiesentrerte omsorgsmodellen, NIDCAP (Newborn Individualized Development Care and Assesment program) styrke tilknytningen mellom det premature barnet og dets foreldre? Metode: Oppgaven har som hensikt å belyse problemstillingen gjennom en litteraturstudie. Faglitteratur og forskningsartiklene som er valgt viser relevant erfaring om påvirkningen NIDCAP har for hatt for foreldrene-barn-relasjonen. Resultat: NIDCAP har tilrettelagt for foreldrenes aktive deltakelse i omsorgen av barnet. Dette har medført styrket opplevelse av foreldrerollen, realistiske forventinger og forståelse ovenfor barnet. Drøfting: Oppgaven drøfter betydningen av en grunnleggende relasjon mellom sykepleier og foreldrene i veiledningen av NIDCAP, samt metodens styrker og svakheter. Oppfølging og anerkjennelse av omsorgspersonene er viktig for å gi dem mot til å knytte bånd med det sårbare premature barnet, dette også i forberedelsen frem mot hjemreise og hvordan stå selvstendig i omsorgen. Konklusjon: Sykepleier har et viktig ansvar for at det premature barnet og foreldrene skal få muligheten til tidlig kontakt og tilknytning i sin relasjon. Hvordan personalet inkluderer omsorgspersonene i pleie og samhandling med barnet er en essensiell forutsetning både for at foreldrene skal forstå sin betydning og for at barnet skal knytte bånd til sine foreldre.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherVID vitenskapelige høgskole Bergenen_US
dc.subjectprematuren_US
dc.subjectNIDCAPen_US
dc.subjectforeldreen_US
dc.subjectomsorgen_US
dc.subjectveiledningen_US
dc.titleTilknytning og det premature barneten_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.source.pagenumber37 s.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel