dc.contributor.author | Paulsrud, Julie | |
dc.contributor.author | Gudmundsen, Marianne E. | |
dc.contributor.author | Wathne, Bertha M. | |
dc.contributor.author | Dagsland, Andrine L. | |
dc.date.accessioned | 2021-06-10T11:36:39Z | |
dc.date.available | 2021-06-10T11:36:39Z | |
dc.date.issued | 2021-06 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2758828 | |
dc.description.abstract | Bakgrunn: Alle mennesker skal ses på som likeverdige. En traumebevisst forståelse i miljøarbeid anerkjenner utviklingshemmede som deltakere i eget liv, og kan bidra til økt samhandling basert på trygghet og felles språk. Problemstilling: I studien ønsker vi å se på: På hvilke måter kan traumebevisst forståelse i miljøarbeid bidra til økt medborgerskap hos voksne personer med utviklingshemming som
bor i et bofellesskap? Metode: Gjennom TRE-skjema som kvalitativ innsamlingsmetode har vi samlet inn
skjemaer. Våre empiriske data ble analysert med å bruke Tjora sin stegvis-deduktiv induktiv (SDI) metode.
Resultat: Vi har seks hovedfunn fra analysen fordelt på T (smerteutrykk, egen bevisstgjøring), R (individuell opplevelse av en situasjon, traumebevisst terminolog) og E (samhandling, medbestemmelse).
Diskusjon: Vi diskuterer våre funn i en systematisk prosess hvor vi svarer mot forskningsspørsmålene underveis og bygger opp mot vår problemstilling. Oppsummering: Ved systematisk bruk av en traumebevisst refleksjonsmodell kan det åpne opp for flere handlingsalternativer og dermed bidra til økt medborgerskap. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | VID vitenskapelige høgskole. Diakonhjemmet Sandnes | en_US |
dc.subject | traumebevisst forståelse (TBF) | en_US |
dc.subject | traumainformed care | en_US |
dc.subject | traumer | en_US |
dc.subject | stegvis-deduktiv induktiv (SDI) analyse | en_US |
dc.subject | medborgerskap | en_US |
dc.title | Traumebevisst forståelse som et felles språk. En kvalitativ studie av hvordan traumebevisst forståelse kan bidra til økt medborgerskap | en_US |
dc.type | Bachelor thesis | en_US |
dc.source.pagenumber | 65 | en_US |