dc.contributor.author | Myklebust, Trine | |
dc.contributor.author | Warberg, Hege | |
dc.date.accessioned | 2021-06-10T11:23:10Z | |
dc.date.available | 2021-06-10T11:23:10Z | |
dc.date.issued | 2021-06 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2758816 | |
dc.description.abstract | I denne litteraturstudien undersøkes det hvilke programmer som finnes for trening av sosial kompetanse for ungdom med høytfungerende autisme, sett ut ifra et vernerpleierfaglig perspektiv. Litteraturstudie er brukt som metode og fem forskningsartikler som omhandler The PEERS® Program (PEERS) er analysert og vurdert. Funnene viser at PEERS er et effektivt treningsprogram på både kort og lang sikt, og med mulighet for å tilpasses både kultur og kontekst. PEERS sammenlignes med KONTAKT, og vernepleierens rolle i arbeidet med økt sosial kompetanse drøftes. Det konkluderes med at en utvidet og tilpasset versjon av KONTAKT er et godt verktøy til bruk i det vernepleierfaglige arbeidet med ungdom med høytfungerende autisme. For å kunne tilpasse det til målgruppen og tilby det til de som har behov for en slik type intervensjon vil det derfor være hensiktsmessig å ta det i bruk i habiliteringstjenesten. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | VID vitenskapelige høgskole. Diakonhjemmet Sandnes | en_US |
dc.subject | autisme | en_US |
dc.subject | ungdom | en_US |
dc.subject | sosial kompetanse | en_US |
dc.subject | yrkesroller | en_US |
dc.subject | vernepleiere | en_US |
dc.title | Trening av sosial kompetanse for ungdom med høytfungerende autisme En litteraturstudie om aktuelle treningsprogram som verktøy i vernepleierfaglig arbeid | en_US |
dc.type | Bachelor thesis | en_US |
dc.source.pagenumber | 57 | en_US |