Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorThomas, Maja
dc.date.accessioned2020-09-29T08:54:15Z
dc.date.available2020-09-29T08:54:15Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2680182
dc.descriptionFordypningsoppgave i videreutdanning i akuttmedisinsk sykepleie, 2020en_US
dc.description.abstractInnledning: I akutte situasjoner er andel uønskede hendelser i forbindelse med medisinske feil rapport til å være dobbelt så høy som ellers i pasientsituasjoner. De fleste uønskede hendelsene skjer som følge av menneskelig svikt og rundt halvparten av dem kunne vært forebygget. Hjertestans er en situasjon som krever rask gjenkjennelse og igangsetting av behandling for at sjanse for overlevelse skal være tilstede. Gjentatt trening på hjerte-lungeredning (HLR) gir bedre utførelse av HLR. På legevakt må helsepersonell til enhver tid være forberedt på slike situasjoner hvor det ikke er tid til å gjøre forberedelser. Kompetanse og rutiner må være innarbeidet på forhånd. Problemstilling: Bidrar simuleringstrening på akutte tidskritiske situasjoner til å bedre utøvelse av AHLR? Metode: Dette er et litteraturstudie. Søk er utført i databasene PubMed, Cinahl og Cochrane library. Det er søkt etter artikler som har fokus på trening på AHLR/HLR som tema. Syv artikler er inkludert. Resultat: Det er tre hovedtema som er hentet ut fra artiklene. Dette handler om utvikling og bevaring av ferdigheter og kompetanse innen HLR gjennom ulike former for trening og teamdynamikk og hvordan dette påvirker utøvelsen av HLR. Konklusjon: Alle studiene kommer frem til at simulering og trening øker kompetanse innen AHLR. Faktorer som trekkes frem som viktige er hyppige simuleringer og at disse er mest mulig troverdig. Teamdynamikk er også en faktor som har avgjørende betydning for hvordan utøvelsen av AHLR blir.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjecthjertestansen_US
dc.subjecthjerte- lungeredningen_US
dc.subjectsimuleringstreningen_US
dc.titleAHLR og simuleringstreningen_US
dc.title.alternativeCPR and simulation trainingen_US
dc.typeStudent paper, othersen_US
dc.source.pagenumber30en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel