dc.contributor.author | Tenold, Jenny Amalie | |
dc.date.accessioned | 2020-08-25T11:04:22Z | |
dc.date.available | 2020-08-25T11:04:22Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2673899 | |
dc.description.abstract | Personer med demens utgjør en stor del av brukerne i hjemmesykepleien. Denne oppgaven har til hensikt å øke forståelsen av hvordan ulike metoder som sykepleiere benytter påvirker evne til å skape en god relasjon til hjemmeboende personer med demens. På bakgrunn av dette er følgende problemstilling valgt: Hvordan kan sykepleiere bygge en god relasjon til hjemmeboende personer med demens?
For å svare på oppgavens problemstilling er det gjennomført en litteraturstudie. Det ble anvendt både inklusjons-og eksklusjonskriterier for å finne forskning som var relevant for problemstillingen basert på søk i ulike databaser. Søket resulterte i fire forskningsartikler, og som sammen med faglitteratur danner det teoretiske grunnlaget for oppgaven.
Utviklingen av demenssykdom og dens symptomer gjør kommunikasjon til en utfordring for den rammede personen. Ulike former for kommunikasjon vil derfor kunne ha påvirkning på den demensrammede, når sykepleiers mål er å skape en god relasjon. Ved at sykepleiere ser personen bak sykdommen og lytter til hva personen prøver å formidle antas det at en god relasjon kan skapes. For å oppnå dette er det derfor sentralt at sykepleier ikke bare har solid kunnskap om sykdommen, men også innsikt og kunnskap om den demensrammende som person. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | VID vitenskapelige høgskole. Diakonhjemmet Oslo | en_US |
dc.subject | sykepleie | en_US |
dc.subject | hjemmeboende | en_US |
dc.subject | demens | en_US |
dc.subject | demensomsorg | en_US |
dc.subject | hjemmesykepleie | en_US |
dc.subject | kommunikasjon | en_US |
dc.subject | relasjonsbygging | en_US |
dc.title | Relasjonsbygging i demensomsorgen. Hvordan kan sykepleiere bygge en god relasjon til hjemmeboende personer med demens? | en_US |
dc.type | Bachelor thesis | en_US |
dc.source.pagenumber | 41 | en_US |