Hvordan oppnå tillit hos kreftpasienter?
Student paper, others
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2619695Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Innledning:
God kommunikasjon er viktig for å skape tillit mellom pasient og kreftsykepleier. Hensikten med denne artikkelen er å diskutere hvordan oppnå tillit hos kreftpasienter. Ordet kommunikasjon stammer fra det latinske ordet «communicare», som betyr «gjøre felles». Det er essensielt å vise empati, forstå pasientens sårbarhet og tapsopplevelse, samt å ha god kunnskap, holdninger og ferdigheter. Tillitsbaserte handlinger styres av forventinger og hvordan en bør være og opptre i ulike situasjoner. Dette innebærer at en må være villig til å gi fra seg makt, for å få tillit hos kreftpasienter. En del kreftpasienter kan miste tilliten til egen kropp på grunn av sykdommen og noen kan ha problemer med å stole på andre.
Metode
Denne artikkelen er litteraturstudie som inneholder forskingsartikler, fagartikler og pensumlitteratur. Det er søkt i ulike databaser i helsebiblioteket som: SveMed+, Medline, PubMed og Cinahl for å finne relevante artikler. Søkeord som ble anvendt: trust, patientnurse relation, cancer, neoplasms og caring i kombinasjon med and og or.
Resultater
Ved gode mellommenneskelige relasjoner oppfyller sykepleiere behovene til pasientene. Kreftpasienter er i den mest sårbare fasen, derfor er det viktig at sykepleiere viser empati og sympati. Pasienters opplevelse av tillit er å bli behandlet med gode holdninger, ferdigheter og kunnskaper.
Konklusjon:
Det er viktig å få tillit hos kreftpasienter. Kreftpasienter er en sårbar gruppe som trenger omsorg. Forutsetninger er at sykepleiere får tillit fra pasienter ved å vise kunnskap, ferdigheter og holdninger.