Muslimske dødsforestillinger og ritualer på dødsleiet
Student paper, others
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2619643Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Innledning med bakgrunn Muslimer har dødsforestillinger og ritualer på dødsleiet som avviker fra det kulturkristne grunnlaget i Norge. I mangel på kunnskaper og forståelse av muslimske trosforestillinger, møter kreftsykepleiere utfordringer som skaper frustrasjoner og utrygghet i samhandlingen med disse pasientene og deres pårørende. Artikkelen vil belyse hva muslimske dødsforestillinger og ritualer innebærer, og hvilke kunnskaper rundt dette aspektet av muslimsk kultur som er vesentlige for kreftsykepleiere.
Metode En litteraturstudie basert på fire forskningsartikler, fagartikler og pensumlitteratur, samt annen relevant støtte litteratur og erfaringer fra praksis. Søk ble gjort i forskjellige databaser, inkluderte artikler ble funnet i Chinal. De er fagfellevurdert, engelskspråklige og datert fra 2012 til 2018.
Resultat Forskning viser at sykepleiere mangler elementære kunnskaper om muslimsk kultur og religiøs praksis på dødsleiet. I en av studiene ble dette beskrevet som en av hovedutfordringene, og et kultursjokk hos sykepleierne. Forskning viser behov for bevissthet rundt hvordan kulturelle særegenheter gradvis endres ved sosialisering. Islamsk tro modifiseres fra generasjon til generasjon, mens ritualer rundt sykdom og død synes å følge moderkulturen. Familien står sterkt og engasjerer seg og kontrollerer mange beslutningsprosesser rundt den døende. En studie viste at sykepleiere oppfattet det muslimske samfunnet som styrt og diktert av islam.
Konklusjon Kreftsykepleiere trenger undervisning og veiledning som bør baseres på forståelse for muslimsk kultur, og hvordan modifisering av moderkulturen foregår ved samfunnspåvirkning. Den bør også inneholde en innføring i islamsk religion, pasientenes dødsforestillinger og ritualer på dødsleiet. Kreftsykepleiere bør i større grad vektlegge individualistisk tilnærming til hver enkelt pasient og dennes pårørende, for å kartlegge deres trosforestillinger på dødsleiet.