Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBrodtkorb, Elisabeth
dc.date.accessioned2017-11-13T11:58:35Z
dc.date.available2017-11-13T11:58:35Z
dc.date.created2017-10-31T12:28:52Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.isbn978-82-8364-059-5
dc.identifier.issn1893-0476
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2465797
dc.descriptionAvhandling (ph.d.) - Høgskolen i Oslo og Akershus, Senter for profesjonsstudier, 2017
dc.description.abstractModerne velferdstjenester skal være individuelt utformet, slik at den enkelte får tjenester tilpasset sin unike situasjon. Avhandlingen er en studie av hvordan veiledere i et aktiveringsprogram drøftet og utformet individualiserte tjenester til programmets deltakere. Aktivering skal øke arbeidslediges deltakelse på arbeidsmarkedet. Det finnes ikke en bestemt aktiveringsprofesjon og aktiveringsarbeid bygger heller ikke på et etablert enhetlig kunnskapsgrunnlag. Det empiriske grunnlaget for avhandlingen et toårig feltarbeid med deltakende observasjon av veilederne i kvalifiseringsprogrammet i et NAV-kontor. Veilederfellesskapets drøftinger av konkrete saker og regelverk er en sentral del av datamaterialet. Kvalifiseringsprogrammet er egnet som utgangspunkt for å studere individualisering av tjenester av flere årsaker. Målgruppen skal ha vesentlig nedsatt arbeids- og inntektsevne og sammensatte problemer av et omfang som krever koordinering av hjelpetilbudet. Programmet skal bidra til overgang fra stønadsmottak til selvforsørgelse gjennom lønnsarbeid. Avklaring for andre former for inntektssikring, økt deltakelse i samfunnet, bedret livskvalitet og bekjempelse av fattigdom er også mål for programmet. Deltakerne i programmet skal ha sitt eget individuelt utformede, skreddersydde, program. Deltakeren skal medvirke i utformingen av sitt eget programmer, men det er uklart hva medvirkningen omfatter og hvilken innflytelse den kan gi. Virkemidlene i programmet innebærer både støtteelementer som for eksempel sosiale tjenester, og kravelementer som aktivitetskrav med tilhørende sanksjoner. Programmet er ressursintensivt med få deltakere pr. veileder og stor tiltaksportefølje tilgjengelig. Handlingsrommet for utforming av tjenester i kvalifiseringsprogrammet er stort. Mulighetene for individualisering av tjenester er store. Problemstillingen som utforskes er: Hvordan individualiseres tjenester i et aktiveringsprogram når problemene er sammensatte, kunnskapsbasen uavklart og kompetansereglene uklare?
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Oslo og Akershus, Senter for profesjonsstudiernb_NO
dc.relation.ispartofHiOA Avhandling
dc.relation.ispartofseriesHiOA avhandlinger;nr. 8
dc.subjectNAVnb_NO
dc.subjectindividualiseringnb_NO
dc.subjectaktiviseringsprogramnb_NO
dc.titleIndividualisering av tjenester i et aktiveringsprogram - en studie av veilederfellesskapet i kvalifiseringsprogrammetnb_NO
dc.typeDoctoral thesisnb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber211nb_NO
dc.source.volume2017nb_NO
dc.identifier.cristin1509311
cristin.unitcode251,2,0,0
cristin.unitnameFakultet for sosialfag
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel