• Fra SF-36 til forteljing som identitet : 5 vitenskapsteoretiske essay 

      Hauken, May Aasebø; Smith-Strøm, Hilde; Røykenes, Kari; Nautvik, Kjellaug Tvedt; Synnes, Oddgeir (Skriftserien (Betanien diakonale høgskole), Research report, 2009-02-12)
      Rapporten inneholder 5 vitenskapsteoretiske essay skrevet av ansatte ved Betanien, som et ledd i en kompetanse heving frem mot opprykk til første lektor. Essayene utgår fra Senter for Vitskapsteori ved Universitetet i ...
    • "Gi oss rom for refleksjon og la oss gjerne tenke selv" 

      Einarsen, Kari Anne; Andvik, Bodil (Others, 2012)
    • God sykepleie krever refleksjon. 

      Tennøe, Elisabeth Heiervang (Journal article, 2015)
      Denne artikkelen viser hvor viktig det blir å bruke refleksjonsgrupper for sykepleiere som arbeider i et verdi- og relasjonsorientert yrke. Det vil ivareta behov hos både pasient og sykepleier. Sykepleie som fag og yrke ...
    • Kritisk reflekterende - mer enn å reflektere og kritisere 

      Askeland, Gurid Aga (Peer reviewed; Journal article, 2006)
      Formålet med artikkelen er å belyse forskjellen på å være reflekterende og å være kritisk reflekterende i sosialt arbeid, ut fra et teoretisk fundament. Jeg ønsker videre å få fram hvordan kritisk refleksjon vil kunne ...
    • Mot til å våge. Kap. 7 

      Rykkje, Linda; Mæland, Marie Kvamme (Chapter, 2020)
      Menneskets mot er en dyd og et eksistensielt begrep. Mot i klinisk praksis belyses ved refleksjonsnotater fra videreutdanningsstudenter. Gjennom refleksjon kan situasjoner bli bedre forstått, og forståelsen kan bidra til ...
    • Om å ferdes på kjente trakter i ukjent terreng. En studie blant avdelingsledere i kommunale sykehjem 

      Thveten, Tanja (Master thesis, 2022)
      Formålet med studien er å få en bedre forståelse for hva avdelingsledere på kommunale sykehjem gjør i løpet av en arbeidsdag. Hvordan de vet hva de skal gjøre og hvilke forutsetninger de har for å utføre arbeidsoppgavene. ...
    • Refleksjonstekster som pedagogisk verktøy i profesjonsutdanning 

      Kapstad, Siv Merethe; Øvrum, Inger Therese (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      I denne artikkelen er det barnevernsstudenters bruk av refleksjonstekster som er utgangspunktet. Artikkelen utforsker hvordan studentene tar i bruk refleksjonstekster gjennom et emne, for så å drøfte hvilke bidrag slike ...
    • Systematisk etikkrefleksjon i videregående skole. Et aksjonforskningsprosjekt om bruk av systematisk etikkrefleksjon i videregående skole. 

      Nilsen, Britt Kristin Mannes (Master thesis, 2022)
      Hensikten med denne studien er å undersøke hvilken betydning systematisk etikkrefleksjon kan ha for personal i videregående skole. Hensikten er videre utdypet i problemstillingen:» Hvilken betydning kan systematisk ...
    • Troverdighet i teori og praksis. En casestudie i en middels stor kommune 

      Slaatto, Ane (Master thesis, 2016-09-19)
      Denne kvalitative intervjustudien fører oss inn i hvordan en virksomhetsleder, tre mellomledere og tre medarbeidere forstår og beskriver sin praksis ut fra den kommunens kjerneverdien troverdighet. Dette ses i sammenheng ...
    • Å fremme studenters evne til refleksjon - en pedagogisk utfordring 

      Dahl, Hellen; Alvsvåg, Herdis (Peer reviewed; Journal article, 2013)
      Artikkelen retter oppmerksomheten mot refleksjonsprosessen i en sykepleierutdanning slik den kommer til uttrykk i studenters refleksjonsnotat. Fokus er på notater som karakteriseres som ikke-reflekterte. At studenters ...