Browsing VID:Open by Title
Now showing items 2539-2558 of 4300
-
Medborgerskap og alvorlig utviklingshemming
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Artikkelen tar utgangspunkt i den manglende teoretiseringen av forholdet mellom medborgerskap og alvorlig utviklingshemming, og diskuterer ekskluderende diskurser i klassisk medborgerskapstenkning. Forfatterne diskuterer ... -
Medborgerskap og deltakelse. Barrierer for utøvelse av medborgerskap for mennesker med funksjonsnedsettelser
(Bachelor thesis, 2022)I denne litteraturstudien undersøker jeg hva som kan forhindre utøvelse av medborgerskap for mennesker med ulike funksjonsnedsettelser. Jeg benytter Thomas H. Marshalls analyse av medborgerskapets sivile, politiske og ... -
Medborgerskapspraksiser og alvorlig utviklingshemming. Aktivitet, deltakelse og sansende kommunikasjon
(Master thesis, 2019)Personer med alvorlig utviklingshemming har vansker med å være aktive og deltakende i hverdagslige situasjoner på grunn av begrensninger knyttet til kognisjon, sansing og bevegelighet. Studiens tema er aktivitet og deltakelse ... -
Medfølelsesfokusert terapi. På hvilken måte har Medfølelsesfokusert terapi (CFT) fått betydning for faglig utvikling hos behandlere innen psykisk helsevern?
(Master thesis, 2023)Jeg har i denne kvalitative studien hatt til hensikt å finne ut hvilke erfaringer mine informanter har ved å praktisere medfølelsesfokusert terapi, og hvordan denne metoden har hatt betydning for deres faglige og personlige ... -
Medias fokus i en krisesituasjon Faktorer som kan påvirke barnehagediskursen og holdninger mot integrering og marginalisering
(Master thesis, 2022-05)Denne oppgaven har fokus på hvordan media har omtalt økt smitte av Covid-19 hos noen utsatte minoritetsgrupper. Media kan påvirke holdninger hos sitt store publikum, og det er derfor av interesse om media omhandler ... -
Mediating the interface between voluntariness and coercion: a qualitative study of learning disability nurses` work in medical examinations of people with intellectual disability
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Aims and Objectives: To gain knowledge of prevention and use of restraints in provision of medical care to people with intellectual disability. To this end, we explore how learning disability nurses in community services ... -
Medication-free mental health treatment: a focus group study of milieu therapeutic settings
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Background: Medication-free treatment within mental health care aims to offer therapeutic support as an alternative to psychotropic medication. Introducing milieu therapy for severely mentally ill persons in a medication-free ... -
Medisinsk simulering av akutte situasjoner – kompetanseheving for sykepleiere i hjemmesykepleien
(Lecture, 2017)Kursets formål er å trygge hverdagen til sykepleieren gjennom å bygge mestringskompetanse ved å øve på aktuelle pasientsituasjoner. Fokus i simuleringene er rettet mot pasientsikkerhet og bevisstgjøring av sykepleiernes ... -
MedLibTrain. Become a better teacher of health information skills
(Book, 2010-12-09)1. ABC of teaching 2. Information sources and searching. 3. Evidence based health care. 4. Publishing. 5. Marketing and organization of information literacy courses -
Medregnet eller tilsidesatt? En kvalitativ studie om foreldres erfaringer i samarbeidet med barneverntjenesten under en akuttfase.
(Master thesis, 2021)Denne kvalitative studien belyser foreldres erfaringer i samarbeidet med barneverntjenesten underveis i en hastesak. I studien møter leseren fire foreldre som har erfaring med hasteflytting, både med og uten samtykke. ... -
Ein medvandrar i sorg og krise
(Journal article, 2002) -
Medvirkning for barn med innvandrerbakgrunn i barnehagen : en studie av muligheter og begrensninger
(Master thesis, 2018-12)Barnehagen spiller en viktig rolle når det gjelder å gi barn mulighet til å delta, ytre seg og til å bli hørt. Her skal barna oppleve at de kan påvirke barnehagens innhold gjennom å medvirke og bidra. Verken norskspråklige ... -
Medvirkning i individuelt planarbeid for personer med utviklingshemning
(Lecture, 2008-10-06)Presentert på NFF 3.nasjonale forsknings- konferanse Bergen, 6.-7. oktober 2008 -
Medvirkning i skolen – en studie av elever med kognitive og kommunikative funksjonsnedsettelser sine erfaringer med medvirkning i egen skolehverdag
(Master thesis, 2021-06)Denne studien utforsker elever med kognitive og kommunikative funksjonsnedsettelser sine erfaringer med medvirkning i egen skolehverdag. Målet med studien er at en elevenes erfaringer kan bidra til innsikt i muligheter og ... -
"Meget er forskjellig, men det er utenpå". Hvordan opplever minoritetsforeldre seg forstått og anerkjent av veilederne i barnevernet?
(Master thesis, 2016-10-26)Dette er en kvalitativ studie basert på intervjuer med 4 informanter. Tema for oppgaven er barnevern og minoritetsfamilier og problemstillingen er: Hvordan opplever minoritetsforeldre seg forstått og anerkjent av veilederne ... -
"Meir enn maten" : rein og urein mat i lys av sharia
(Master thesis, 2015-05-15) -
Mekling ved samlivsbrudd. En fenomenologisk studie av samværsavtaler for de yngste barna
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven handler om hva foreldre vektlegger i mekling, når de gjør avtaler for de yngste barna. Studien retter fokus mot ulike syn på foreldreskap og barns behov som aktualiseres i en meklingsprosess. Masteroppgaven ... -
Mellom barken og veden
(Student paper, others, 2020)Føremålet med dette litteraturstudiet er å undersøke korleis ein kan ivareta pårørande til pasientar med kreft i terminal fase. Studiet rettar fokus mot kva pasienten, pårørande og helsepersonell ser for seg er viktige ... -
Mellom barken og veden? Verdibasert mellomledelse i offentlig sektor
(Master thesis, 2013-09-09)Problemstilling for denne oppgaven er: På hvilken måte kan mellomledere i offentlig sektor i Norge utøve verdibasert ledelse, med utgangspunkt i ulike skandinaviske utgaver av denne ledelsesfilosofien? Skandinaviske utgaver ...