Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVråle, Gry Bruland
dc.contributor.authorKarlsson, Bengt
dc.contributor.authorHummelvoll, Jan Kåre
dc.date.accessioned2011-10-31T12:07:15Z
dc.date.available2011-10-31T12:07:15Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.isbn978-82-7671-762-4
dc.identifier.issn1501-8563
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/98705
dc.description.abstractInnholdet i denne rapporten har sin opprinnelse i et nordisk seminar i psykiatrisk sykepleie på Hamar 20. og 21. april 2009 med tittelen: Psykiatrisk sykepleie i tverrfaglighetens tid – selvforståelse, praksis og forskning. Arrangør: Høgskolen i Hedmark og Landsgruppen av psykiatriske sykepleiere. Seminarets hensikt var å spore røttene til den norske og nordiske psykiatrisk sykepleietradisjonen, den faglige selvforståelsen og det fagspesifikke i relasjon til det tverrfaglige. To perioder var særlig interessante å se i et norsk perspektiv: Perioden 1952–1998 hvor videreutdanning i psykiatrisk sykepleie eksisterte, og perioden 1998–2008 hvor videreutdanning og mastergradsutdanning i psykisk helsearbeid ble etablert og utviklet som et tverrfaglig utdanningstilbud. Dessuten var det et ønske om å rette søkelyset på utviklingslinjer i psykiatrisk sykepleie i et nordisk perspektiv. Fokus første del: Historiske og ideologiske utvikingslinjer. Fokus andre del: Det nordiske perspektiv med bidrag relatert til vitenskapsteori, psykiatrisk sykepleie i lokalsamfunnet, ensomhet, om å miste fotfestet midt i livet, pårørende og merbelastning og filosofiske grunnlagsproblemer relatert til psykiatrisk sykepleiepraksis. Avslutningsvis presenteres en fagkritisk refleksjon om: Fornyet profesjonell identitet i en tverrfaglig virkelighet.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherHøgskolen i Hedmarkno_NO
dc.relation.ispartofseriesHøgskolen i Hedmark - Rapport;14 - 2009
dc.subjectpsykiatrisk sykepleieno_NO
dc.subjectideologino_NO
dc.subjectpsykiatrino_NO
dc.subjecthistorieno_NO
dc.subjectutdanningno_NO
dc.titlePsykiatrisk sykepleie i tverrfaglighetens tid : selvforståelse, praksis og forskningno_NO
dc.typeReport
dc.source.pagenumber234 s.no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel