Praksisveilederkurs – en viktig arena for samarbeid mellom det kliniske felt og høgskole
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/95964Utgivelsesdato
2010-08-24Metadata
Vis full innførselSammendrag
I tidsrommet 2005 – 2007 samlet jeg et skriftlig datamateriale fra praksisveilederkursene. Dataene omhandler deltagernes forventninger til kurset, samt deres evaluering av innholdet i kurset. Dette datagrunnlaget er utgangspunktet for mine analyser og refleksjoner i denne rapporten.
Rapporten innledes med et lite tilbakeblikk over praksisveilederkursenes historie ved Haraldsplass diakonale høgskole, samt en redegjørelse for metodene brukt i analysen av svarene på spørreskjemaene. Avslutningsvis stilles spørsmålene: Hva blir konsekvensene av funnene? Hva bør endres og hva er viktig å beholde i forhold til dagens kursopplegg? Hvilke andre muligheter har vi for å styrke samarbeidet mellom praksisfeltet og høgskole?
De ønsker og forventninger som praksisveilederne har når de kommer på praksisveilederkurset, avspeiler også til en viss grad hva de trenger i sin funksjon som studentveileder i den praktiske hverdag. En annen viktig utfordring blir: Hvordan utvide og utvikle våre samarbeidsarenaer?