Telefonrådgivning til foreldre med febersykt barn
Abstract
Denne oppgavens tittel er: Telefonrådgivning til foreldre med febersykt barn. Formålet
med denne oppgaven er å rette søkelyset på sykepleier sin måte å kommunisere og veilede
foreldre på, og se om det kan trygge dem når de ringer angående sitt febersyke barn.
Problemstilling blir som følger: Hvordan kan sykepleier i legevaktsentral trygge foreldre
som ringer om barn med feber?
Metoden jeg har brukt er litteratursøk på bibliotek og ulike databaser. Nyere forskning er
prioritert. Litteraturgjennomgangen er basert på sykepleie- og medisinsk litteratur,
internasjonale artikler og studier, Joyce Travelbees sykepleierteori og egenerfaring.
Teori blir diskutert opp mot aktuell forskning og egenerfaring. Jeg diskuterer hvordan
sykepleier kan gå frem for å gi trygghet til innringer som ringer angående sitt febersyke barn.
Foreldre til barn med feber har ulike måter og håndterere dette på. Sykepleier har en viktig
rolle når det gjelder kommunikasjon i form av informasjon og veiledning i dialog med
foreldre. God sykepleierkompetanse på bakgrunn av fagkunnskap, erfaring og
beslutningsstøtteverktøy er med på å trygge og gi forsvarlig rådgivning.
Ut fra teori og erfaring er det viktig for sykepleier å inneha gode kommunikasjonsferdigheter.
Dette er igjen med på å øke foreldrenes mestringskompetanse ovenfor syke barn, og kan være
med på å trygge foreldre som ringer om barn med feber.
Description
Fordypningsoppgave i Legevaktsykepleie – 60 studiepoeng. 2013.