Arbeidsintegrasjon blant høyt utdannede innvandrere. Individuelle og strukturelle barrierer
Abstract
Selv om regjeringens målsetting er å fremme deltakelse i arbeidslivet, møter innvandrere med utenlandske utdanning betydelige hindringer når det gjelder å finne relevant arbeid som samsvarer med deres kompetanse. Forskning antyder at innvandrere havner ofte i mindre stabile jobber som midlertidige ansettelser, lavlønnede stillinger, blir overkvalifiserte for stillinger de innehar og faller utenfor arbeidsmarkedet, til tross for sine kvalifikasjoner.
Denne oppgaven utforsker hvordan samfunnsstrukturer kan påvirke deltakelse i arbeidslivet for innvandrere med høyere utdanning sammenlignet med den øvrige befolkningen. Gjennom en litteraturstudie og anvendelse av Peirre Bourdieus teori om økonomisk, sosial og kulturell kapital, vil denne oppgaven undersøke hvordan ulike former for kapital påvirker innvandreres muligheter på arbeidsmarkedet. En sentral målsetting i denne oppgaven vil være å belyse de individuelle og strukturelle barrierene som hindrer innvandrere med å oppnå fullstendig og fullverdig arbeidsintegrasjon. Oppgaven vi undersøke hvordan språkbarrierer, mangel på kulturforståelse, manglende nettverk, utfordringer med introduksjonsprogram, NOKUT-godkjenningssystem, arbeidsgiveres høye språkkrav og annen opplevde diskriminering kan spille inn i arbeidsintegrasjon.