ASK i skolemiljøet : En litteraturstudie om betydningen av ASK for barn med autismespekterforstyrrelse
Abstract
For elever med kommunikasjonsutfordringer i skolen, kan ASK være avgjørende for å sikre muligheten til å uttrykke seg, dele tanker og delta aktivt. Oppgavens hensikt er å undersøke på hvilke måter ASK har betydning for barn med autismespekterforstyrrelse i skolen.
Metoden er litteraturstudie, og problemstillingen besvares ved hjelp av fem utvalgte vitenskapelige forskningsartikler. Resultatene fra de valgte artiklene avdekket tre hovedtemaer: “behov for økt kompetanse”, “begrensninger i ASK-teknologien” og “økte muligheter for deltakelse”. Mye tyder på at læreres holdninger og kompetanse spiller en avgjørende rolle når det gjelder inkludering av ASKbrukere i skolen. ASK-teknologiens begrensninger kan hindre barnas evne til å uttrykke seg, og kan føre til redusert kommunikasjonsevne og forståelse. Økte deltakelsesmuligheter innebærer miljøtilpasning for å fremme sosiale interaksjoner og vennskap. Mye tyder på at det er nær sammenheng mellom ASK og miljøet det anvendes i, noe som understreker behovet for økt kunnskap om hvordan ASK-teknologien påvirker miljøet rundt.
Description
Bacheloroppgave i vernepleie, VID vitenskapelige høgskole, Stavanger, mai 2024