Beslutninger tas ikke alene : En kvalitativ studie av tjenesteytere sine erfaringer med utviklingshemmede tjenestemottakere som avviser å motta helse- og omsorgstjenester
Abstract
I denne masteroppgaven utforskes tjenesteyteres erfaringer med utviklingshemmede som har behov for helse- og omsorgstjenester, men som avviser disse tjenestene. For å belyse dette har jeg samlet inn data fra tjenesteytere, som har erfaring med å tilby helse- og omsorgstjenester til utviklingshemmede tjenestemottakere som avviser disse tjenestene. Utviklingshemmede tjenestemottakere kan ha utfordringer knyttet til forståelse og språkvansker, og kan ha behov for omfattende støtte for å kunne medvirke til tjenestetilbudet og sikres medborgerskap og grunnleggende rettigheter. Denne støtten har ikke vært tilstrekkelig sikret for utviklingshemmede, og kommunen må derfor sette inn tiltak for å nå fram med helse- og omsorgstjenester til utviklingshemmede tjenestemottakere. Problemstillingen som er formulert i denne studien lyder som følger: Hvilke erfaringer har tjenesteytere med utfordringer og løsninger knyttet til selvbestemmelse og beslutningsstøtte i arbeid med å formidle tjenestetilbud til personer med utviklingshemming som avviser helse- og omsorgstjenester? Teorier om medborgerskap, selvbestemmelse, profesjonsetikk samt relevant lovgrunnlag vil trekkes fram i studien for å belyse denne problemstillingen. Kvalitativ metode ble brukt til å undersøke faktorer som kan være i spill når utviklingshemmede tjenestemottakere takker nei til tjenester. Datamateriale ble samlet inn ved individuelle intervjuer av fire deltakere som hadde erfaring som tjenesteytere overfor utviklingshemmede som avviste tjenester, og deretter analysert ved hjelp av systematisk tekstkondensering. Resultatene fra analysen av datamaterialet resulterte i tre hovedtemaer, basert på at deltakerne la stor vekt på tjenestemottakernes sårbare livssituasjon, kompetanse i tjenestene og støttende miljøer rundt tjenestemottakerne. Resultatene ble diskutert opp mot relevante teorier om medborgerskap, selvbestemmelse, profesjonsetikk og relevant lovgrunnlag. Utviklingshemmede tjenestemottakeres medborgerskap, rettigheter og støtte til å kunne ta valg omkring eget tjenestetilbud må sikres av tjenestene ved å legge stor vekt på tjenesteyteres personlige kompetanse, samarbeid med pårørende, og trygge boformer med tilstrekkelig støtte og omsorg. In this master thesis, the situation of people with intellectual disabilities who require health and care services, but reject these services is explored. To shed light on this, I collected data from service providers who had experiences in offering health and care services to intellectually disabled recipients who refuse these services. Intellectually disabled recipients may face challenges related to understanding and language difficulties, and they may require extensive support to participate in service offerings and secure citizenship and basic rights. This support has not been adequately ensured for intellectually disabled individuals, and therefore, the municipality must implement measures to reach out with health and care services to these recipients. The research question formulated in this study is as follows: What experiences do service providers have regarding challenges and solutions related to self-determination and supported decision making in conveying service offerings to individuals with intellectual disabilities who reject health and care services? The study will draw upon theories of citizenship, self-determination, professional ethics, and relevant legal frameworks to address this research question. Qualitative methods were used to investigate factors that may come into play when intellectually disabled recipients decline services. Data were collected through individual interviews with four participants who had experiences as service providers for intellectually disabled individuals who rejected services. The data were then analyzed using systematic text condensation. The results of the data analysis yielded three main themes, based on the participants’ emphasis on the vulnerable life situation of service recipients, competence in the services, and supportive environments around the recipients. These results were discussed in relation to relevant theories of citizenship, self-determination, professional ethics, and relevant legal frameworks. The citizenship, rights, and support of intellectually disabled service recipients in making choices regarding their own service offerings must be ensured by emphasizing service providers’ personal competence, collaboration with family members, and safe living arrangements with sufficient support and care.
Description
Master i medborgerskap og samhandling. VID vitenskapelige høgskole, mai 20024