Er det en sammenheng mellom opplevd økt kompetanse og deltagelse i barnevernfaglig veiledning om utsatte barn og unge hos ansatte i skole og barnehage? Hvilke faktorer kan ha sammenheng med opplevd kompetanse og deltagelse i BFV?
Abstract
Bakgrunn: Målet med denne studien var å undersøke om det er en sammenheng mellom deltakelse i barnevernfaglig veiledning (BFV) og oppfattet økning i kompetanse om sårbare barn og unge blant ansatte i skoler og barnehager. Jeg ser på hvordan BFV kan tilføre skole og barnehage ny kunnskap og perspektiver, og om dette påvirker de ansattes kompetanse i arbeidet med utsatte barn og unge.
Problemstilling: «Er det en sammenheng mellom opplevd økt kompetanse og deltagelse i barnevernfaglig veiledning om utsatte barn og unge hos ansatte i skole og barnehage? Hvilke faktorer kan ha sammenheng med opplevd økt kompetanse og deltagelse i BFV?»
Metode: Jeg gjennomførte en kvantitativ tverrsnittstudie hvor jeg kartla opplevd økt kompetanse, behov for og holdning til BFV, samt mestringstro og støtte fra arbeidsplassen hos de som hadde mulighet til å delta i BERT prosjektet. Totalt 120 respondenter besvarte et spørreskjema som inneholdt bakgrunnsspørsmål og selvkomponerte spørsmål relatert til erfaring med barnevernfaglig veiledning, kompetanse, behov, holdning, støtte i organisasjonen, og om motivasjon (spesifikk BFV og generell mestringstro). Det ble gjennomført uavhengig t-test og korrelasjonsanalyser.
Resultat: Resultater viste at deltakelse i barnevernfaglig veiledning (BFV) er assosiert med opplevd økt kompetanse. Resultatet viser også at deltakerne i BFV har høyere skår når det gjelder mestringstro og opplevd støtte i organisasjonen enn de som ikke deltok i BFV. Det var ingen sammenheng mellom ØKT KOMPETANSE og variablene BEHOV for BFV og GENSES hos deltagerne i BFV.
Konklusjon: Deltakelse i BFV er assosiert med opplevd økt kompetanse, som igjen er assosiert med positiv holdning til BFV, spesifikk mestringstro og støtte fra arbeidsplassen. Den sterkeste sammenhengen finner vi mellom økt kompetanse og støtte fra arbeidsplassen. Mestringstro og støtte fra arbeidsplass var signifikant høyere hos de som deltok i BFV sammenlignet med de som ikke deltok.