Relasjonsorientert ledelse i politiet. En kvalitativ studie om betydningen av leder-medarbeider-relasjoner
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3155717Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSammendrag
Leder-medarbeider-relasjoner i politiet er temaet i denne masteroppgaven. Hvordan ledere bygger relasjoner, vedlikeholder dem, samt hvilke relasjonelle utfordringer og dilemmaer som oppstår blir utforsket. Studiens problemstilling er: «Hvordan opplever ledere i politiet betydningen av leder-medarbeider-relasjonen?»
Motivasjonen bak oppgaven springer ut fra ulike erfaringer med ledelse i politiet. Spørsmål som hvor godt man kjenner hverandre, hvordan man kommuniserer, og ikke minst hvordan man samarbeider, har vekket nysgjerrighet rundt dynamikken i leder-medarbeiderrelasjonen. Det teoretiske grunnlaget for oppgaven er inspirert av både tradisjonell ledelseslitteratur og litteratur om ledelse i politiet. Oppgaven trekker også veksler på tidligere nasjonal og internasjonal forskning innenfor disse fagområdene. Samtidig bemerkes at det er begrenset forskning på hva ledere i politiet faktisk gjør, og at det finnes lite eller ingen forskning på betydningen av leder-medarbeider-relasjonen for ledelse i politiet. Målet med studien er å bidra til økt innsikt i relasjonsorientert ledelse, og gi kunnskap som kan være relevant for ledelsespraksis internt i politiet.
Masteroppgaven er basert på kvalitative forskningsintervjuer med åtte ledere fra fire ulike politidistrikter. Systematisk tekstkondensering utviklet av Malterud (2018) har blitt benyttet som analysemetode. Resultatene indikerer at politiledere anser det som sitt ansvar å etablere høykvalitetsrelasjoner med sine medarbeidere. Leder-medarbeider-relasjoner av høy kvalitet oppnås og vedlikeholdes gjennom både formell og uformell dialog. Tillitsbasert dialog mellom leder og medarbeider fremheves som en sentral del for å lykkes som leder. Et annet funn peker på et dilemma for lederne med å balansere vennskapelig nærhet og profesjonell distanse i leder-medarbeider-relasjonen. Samtidig er konflikter og vanskelige samtaler noe lederne opplever som en utfordring i leder-medarbeider-relasjonen.
Konklusjonen bygger på at leder-medarbeider-relasjon av høy kvalitet gir tydelige fordeler for ledere i politiet. Samtidig utfordres relasjonen mellom leder og medarbeider av ulike hverdagslige dilemmaer og utfordringer. Å bli kjent med medarbeiderne og etablere tillitsbasert dialog, synes å påvirke både små og store beslutninger lederne står overfor.