Verdibasert ledelse i politiet. En kvalitativ studie av sammenhengen mellom politiets kjerneverdier og politilederes utøvelse av ledelse
Abstract
Politidirektoratet har en intensjon om at politiets kjerneverdier skal være grunnlaget for organisasjonens prosesser, handling og utvikling av medarbeiderskap. Det er ønskelig at lederne i politiet kommuniserer disse verdiene overfor sine medarbeidere i sin ledelsespraksis.
Masteroppgaven har sett på hvilke verdier som er sentrale for politiledere. Videre har det blitt undersøkt om ledernes sentrale verdier har en kobling til kjerneverdiene som kommuniseres i politiets medarbeider- og lederplattform. Oppgaven undersøker om ledere i politiet praktiserer verdibasert ledelse. Refleksjonene kobles også til organisasjonsendringene som følge av nærpolitireformen. Dette for å undersøke om endringene har bedret eller svekket ledernes forutsetning til å utøve verdibasert ledelse. Parallelt med dette temaet diskuteres det om Politidirektoratets implementering av politiets kjerneverdier har nådd fram til ledere i politiet.
Gjennom fokusgruppeintervju har ledere i politiet delt sine tanker og refleksjoner til egne sentrale verdier og politiets kjerneverdier. De har reflektert rundt sin egen rolle som leder opp mot verdibegrepet og ledelseskonseptet verdibasert ledelse. Lederne har fått dele sine opplevelser i forbindelse med de senere års organisasjonsendringer. Funnene er knyttet opp mot relevant teori om verdier, kultur, ledelse, tidligere forskning samt relevante statusrapporter.
Funnene tyder på at verdibevisstheten til politilederne varierer. Lederne etterlyser en tydelig kommunisert hensikt med kjerneverdiene. Likevel ser vi at ledernes sentrale verdier har tydeligst koblinger til politiets etiske retningslinjer, som er et produkt av medarbeider- og lederplattformen. Verdier som er sentrale for politilederne er helhetsorientert, respekt, åpenhet og omsorg/medarbeiderskap. Det finnes to arenaer hvor verdier kommer mer konkret til uttrykk og som kan være nyttige plattformer for en verdibevisst leder. Dette er rekrutteringsprosessen og medarbeidersamtalen.
Politilederne er bevisste på hvilke verdier som kommuniseres gjennom egne handlinger og benytter kunnskapen til å fremstå som gode rollemodeller for sine medarbeidere. Lederne forsøker også å tilpasse seg sine medarbeidere. Det er identifisert at faktorer hos medarbeiderne som alder/fartstid, arbeidsoppgaver og utdanning er med på å påvirke måten lederne utøver ledelse på. Funn tyder på at det utøves verdibasert ledelse i politiet, men det finnes fremdeles forbedringspotensialer.
Det er delte meninger om hvordan organisasjonsendringene har påvirket lederhverdagen. Flesteparten av lederne mener at det nå benyttes mer tid til møtevirksomhet, rapportering og administrasjon. Dette er med på påvirke tid og kapasitet til å utøve verdibasert ledelse. Andre mener at organisasjonsendringene har frigjort kapasitet. Funnene tyder på at dette skyldes variasjon i strukturelle løsninger i distriktene samt den enkelte leders opplevelser av kapasitet.