«Det har jo blitt en sånn digital jungel». Lederes håndtering av emosjoner i overgangen til bruk av nye digitale løsninger
Abstract
Formålet med denne studien var å finne ut hvordan mellomledere i helse- og omsorgssektoren håndterer emosjoner som oppstår i overgang til bruk av nye digitale løsninger. Det i lys av både resultatene i studien, eksisterende teori og tidligere forskning. Studien har en kvalitativ tilnærming hvor jeg har gjennomført seks individuelle dybdeintervjuer med en semistrukturell form.
For å bidra til å svare ut min problemstilling som er «hvordan håndterer ledere emosjoner som oppstår i overgang til bruk av nye digitale løsninger?», så formulerte jeg to forskningsspørsmål:
Hvordan håndterer ledere emosjoner som oppstår blant ansatte?
Hvordan håndterer ledere emosjoner som oppstår hos seg selv?
I innhentet materiale var jeg i stand til å skille mellom to hovedtyper av arbeid med emosjoner – rettet mot andre og rettet mot seg selv som leder. Resultatene viser at lederne håndterer og responderer på emosjoner hos ansatte i endringsprosessen på ulike måter, blant annet ved å vise nytteverdien, ufarliggjøre det nye digitale systemet, stille krav, rose mestring, vise forståelse og sette av tid. Arbeid med emosjoner rettet som lederne selv, inkluderte strategier som var å balansere mellom lojalitet til det som er besluttet og samtidig være ærlig ovenfor sine ansatte, å senke forventninger om at alle skal med, å jobbe med egen kompetanse og å være tålmodig.
Enkelte av lederne jeg intervjuet fortalte om sine erfaringer med bakgrunn i overgang til nytt journalføringssystem, mens andre ledere fortalte om erfaringer med bakgrunn i overgang til aktiv bruk av informasjons- og kommunikasjonssystem som Workplace og Office 365. Analysen indikerer at emosjoner omkring journalføringssystem utløste strategier for håndtering som blant annet å spre eierforhold, rose mestring og gi opplæring. Emosjoner omkring informasjons- og kommunikasjonssystemene utløste strategier for håndtering som blant annet å bruke humor og ufarliggjøre de nye systemene, bagatellisere viktigheten av aktiv bruk, henvise til krav og å la ansatte henge seg på etter hvert. Jeg var videre i stand til å knytte spesifikk håndtering til spesifikke emosjoner, samt at noen former for håndtering kunne knyttes til flere typer emosjoner.