• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • VID vitenskapelige høgskole
  • 7 Masteroppgaver / Master's Theses
  • Master i verdibasert ledelse / Master's Theses in Value Based Leadership
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • VID vitenskapelige høgskole
  • 7 Masteroppgaver / Master's Theses
  • Master i verdibasert ledelse / Master's Theses in Value Based Leadership
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

«Det har jo blitt en sånn digital jungel». Lederes håndtering av emosjoner i overgangen til bruk av nye digitale løsninger

Støle, Helena
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Helena Støle-MA-VID-2024.pdf (1.571Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3155638
Utgivelsesdato
2024
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master i verdibasert ledelse / Master's Theses in Value Based Leadership [290]
Sammendrag
Formålet med denne studien var å finne ut hvordan mellomledere i helse- og omsorgssektoren håndterer emosjoner som oppstår i overgang til bruk av nye digitale løsninger. Det i lys av både resultatene i studien, eksisterende teori og tidligere forskning. Studien har en kvalitativ tilnærming hvor jeg har gjennomført seks individuelle dybdeintervjuer med en semistrukturell form.

For å bidra til å svare ut min problemstilling som er «hvordan håndterer ledere emosjoner som oppstår i overgang til bruk av nye digitale løsninger?», så formulerte jeg to forskningsspørsmål:

Hvordan håndterer ledere emosjoner som oppstår blant ansatte?

Hvordan håndterer ledere emosjoner som oppstår hos seg selv?

I innhentet materiale var jeg i stand til å skille mellom to hovedtyper av arbeid med emosjoner – rettet mot andre og rettet mot seg selv som leder. Resultatene viser at lederne håndterer og responderer på emosjoner hos ansatte i endringsprosessen på ulike måter, blant annet ved å vise nytteverdien, ufarliggjøre det nye digitale systemet, stille krav, rose mestring, vise forståelse og sette av tid. Arbeid med emosjoner rettet som lederne selv, inkluderte strategier som var å balansere mellom lojalitet til det som er besluttet og samtidig være ærlig ovenfor sine ansatte, å senke forventninger om at alle skal med, å jobbe med egen kompetanse og å være tålmodig.

Enkelte av lederne jeg intervjuet fortalte om sine erfaringer med bakgrunn i overgang til nytt journalføringssystem, mens andre ledere fortalte om erfaringer med bakgrunn i overgang til aktiv bruk av informasjons- og kommunikasjonssystem som Workplace og Office 365. Analysen indikerer at emosjoner omkring journalføringssystem utløste strategier for håndtering som blant annet å spre eierforhold, rose mestring og gi opplæring. Emosjoner omkring informasjons- og kommunikasjonssystemene utløste strategier for håndtering som blant annet å bruke humor og ufarliggjøre de nye systemene, bagatellisere viktigheten av aktiv bruk, henvise til krav og å la ansatte henge seg på etter hvert. Jeg var videre i stand til å knytte spesifikk håndtering til spesifikke emosjoner, samt at noen former for håndtering kunne knyttes til flere typer emosjoner.
Utgiver
VID vitenskapelige høgskole. Oslo
Opphavsrett
Forfatteren har opphavsrettighetene til oppgaven. Nedlasting for privat bruk er tillatt.

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit